Iranian Agriculture News Agency

کارگاه رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور :برخورد قاطعانه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

کارگاه رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور در سفری یک روزه به اصفهان عزیمت نمود. وی در بدو ورود به اصفهان با حضور در گلستان شهدا شهر اصفهان  به مقام والای شهدا و علمای بزرگ اصفهان  و شهدای گمنام با حضور مسئول حوزه نماینده ولی فقیه ادای احترام کرد.

ایشان سپس در کارگاه آموزشی رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی با حضور مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، روسای ادارات ثبت اسناد و منابع طبیعی شهرستان‌ها در محل سالن شهید حنائی نژاد اصفهان حضور یافت.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور در این کارگاه گفت: استان اصفهان در حفظ کاربری بسیار موفق عمل کرده و نیاز است برای رفع تداخلات یک کارگروه شامل نمایندگان امور اراضی، دادگستری و حتی بازرسی تشکیل و به صورت مستقل مسائل در آنها بررسی کارشناسی شود. حالت سکون در اجرای احکام قضات که لازم‌الاجرا است خوب نیست و باید مورد رصد قرار گیرد. همچنین در واگذاری‌ها باید ساماندهی فنی صورت بگیرد.

آقای دکتر صفدر نیازی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با صدا و سیما اظهار کرد: در کشور حدود 16 میلیون و 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی است و یکی از مولفه‌های امنیت غذایی، حفظ اراضی کشاورزی است که در قانون حفظ کاربری بر آن تاکید شده و مجری اجرای آن هم وزارت جهاد کشاورزی است. در این حوزه دو موضوع مطرح است، نخست مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و دوم صدور مجورز تغییر کاربری‌های مجاز که هر دو در حال انجام است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: در هفت سال گذشته حدود 80 هزار مجوز برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و ... برای توسعه کشور صادر شد، این اقدام بر اساس وظایف و با تقاضای سرمایه‌گذاران و متقاضیان توسط کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: موضوع بعدی تغییر کاربری غیرمجاز است که نگران‌کننده است، امروز نقدینگی بالایی وجود دارد و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی ارزش افزوده بالایی دارد، در کنار این ارزش زمین هم رشد زیادی داشته و تولید در مقایسه با این موارد قدرت رقابت لازم را ندارد. در این شرایط سودجویان از این شرایط سوءاستفاده کرده و اراضی را از کشاورزان خریداری کرده و مجددا به فروش می‌رسانند و اینجا وظیفه داریم با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد کنیم که این کار با قدرت و جدیت در حال انجام است.

دکتر نیازی تصریح کرد: سال گذشته 66 هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در کشور شناسایی شد که با 22 هزار مورد در حین اجرا برخورد شد، دو هزار حکم که توسط مراجع قضایی صادر شده بود نیز اجرا شد. تغییر کاربری در اراضی کشاورزی جرم بوده و ممنوع است مگر اینکه مجوزهای لازم صادر شده باشد لذا با همکاری دستگاه قضایی برخوردهای لازم با تغییر کاربری‌های غیر مجاز انجام می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: متوسط مالکیت باغداران در کشور حدود یک و نیم هکتار به ازای هر باغدار است، لذا با بررسی‌های انجام شده در خصوص اتاق‌های کارگری، باغ‌های بیشتر از یک هکتار می‌توانند اتاق کارگری با متراژ مشخص داشته باشند اما باغ‌های کوچک‌تر از این میزان می‌توانند از کانکس برای نگهداری تجهیزات و وسایل استفاده کنند.

برگزاری نشست با مدیر کل دادگستری استان اصفهان و حضور در کمیسیون رفع تداخلات استان از دیگر برنامه‌های معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور در سفر به استان اصفهان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید