Iranian Agriculture News Agency

جوجه‌ریزی انجام شد اما هنوز نهاده تحویل نشده است

از جمله مشکل اصلی مرغداران در اصفهان تاخیر در تحویل نهاده‌هاست، در صورتی که جوجه‌ریزی انجام شده ولی هنوز نهاده تحویل نشده است.

جوجه‌ریزی انجام شد اما هنوز نهاده تحویل نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست در خصوص مشکل مرغداران در خصوص نهاده اظهار داشت: نهاده‌های بخش طیور به صورت سیستمی از طریق وزارت‌خانه بارگذاری می‌شود و ذرت مورد نیاز برای جوجه ریزی تولیدکنندگان تا 5 فروردین تحویل داده شده است و سویا نیز در دستور کار است که به زودی تخصیص دهند. محدودیت‌هایی وجود داشته که خود مرغداران نیز در جریان هستند ولی با پیگیری‌های صورت گرفته، این مشکل حل و کنجاله سویا را احتمالا در طی هفته‌های اخیر تحویل می‌گیرند. ضمن اینکه سویای از قبل خریداری شده، در مجموعه شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره شده و به نوبت توزیع و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در یک دوره زمانی نهاده‌ها توسط بخش خصوصی به تعداد محدودی از مرغداران در کل کشور فروخته شد، ولی متاسفانه واردکننده به دلایلی نتوانست به موقع محموله نهاده‌ها را از گمرک ترخیص کند و از وزارت‌خانه خواسته شد که مشکل را حل کند تا ترخیص انجام شود؛ برای اینکه مرغدار آسیب نبیند دو اقدام انجام شده است؛ مقداری نهاده تن‌خواه در اختیار کارخانجات طیور استان قرار دادیم که در این مواقع مرغداران بتوانند از کارخانجات خرید کنند و اخیرا نیز نامه‌ای از وزارتخانه ارسال شده که برای مرغدارانی که در تامین نهاده دچار مشکل می‌شوند به صورت تن‌خواه از شرکت پشتیبانی امور دام نهاده دریافت تا مشکل نهاده‌شان حل شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: بنای دولت بر این است که تا آنجا که مقدور است کار تامین نهاده را به بخش خصوص واگذار کند. در روز نزدیک به 4 هزار و 500 تن نهاده  و به صورت ماهانه 160 تا 170 هزار تن به صورت بازارگاه در اختیار دامداران و مرغ‌داران استان قرار می‌دهیم که در حد 1 تا 2 هزار تن دچار مشکل ترخیص از گمرک پیدا کرده که وزارتخانه در حال تغییر کد برای ترخیص و حل مشکل است.

ایراندوست تصریح کرد: در ماه 11 و 12 سال پیش به دلیل اینکه مرغداران و دامداران دچار مشکل نشوند، از وزارتخانه خواستیم، تامین نهاده از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت گیرد که این شرکت به تعهدات خود عمل کرده است. ما به مرغدارانی که با قیمت مصوب در استان از طریق شرکت رهتاب و با هماهنگی به کشتارگاه مرغ تحویل می‌دهند، متعد هستیم که کل نهاده شان را تامین کنیم، حتی اگر مرغ خود را به کشتارگاه تحویل داده‌اند، نهاده به آن‌ها بدهکاریم و تحویل خواهیم داد و مرغداران از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به نهاده ذخیره در استان گفت: نهاده‌های در اختیار ما در شرکت پشتیبانی امور دام است و معنای رسوب کرده و ذخیره پیدا نمی‌کند. چون نهاده دو ماه گذشته را از شرکت پشتیبانی امور دام تامین کردیم. بار نهاده مستقیم از بندر، عمدتا در واحدها می‌رود و معطل نمی‌شود. کنجاله سویا که هفته گذشته بالغ بر 6 هزار و 400 تن بود، تماما تخلیه شد و بعد از اطمینان از کیفیت آن یک یا دو روز بعد معمولا توزیع شروع می‌شود که توزیع آن انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تاکید بر جوجه‌ریزی نژاد داخلی بیان کرد: ما کشوری هستیم که در یکی دو سال گذشته کشورهای خارجی می‌خواستند امنیت غذایی را به خطر بیندازند. دو نژاد خارجی را در اختیار ما نگذاشتند تا کشور ما را فلج کنند؛ اگر پشتوانه مرغ آرین وجود نداشت، این اتفاق می‌افتاد. با تکثیر سویه آرین در کشورمان، کشورهای خارجی اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن آن دو نژاد خارجی مرغ را دادند. در کشور به این جمع‌بندی رسیده شده که ضمن استفاده از سویه‌های خارجی، سویه داخلی را ارتقا دهیم تا بتواند با آن‌ها رقابت کند.

ایراندوست اضافه کرد: باتوجه به اینکه اکنون هنوز این قابلیت رقابت وجود ندارد، حمایت‌هایی برای مرغداران قراردادیم تا آسیب نبینند. اکنون نیز که با کاهش قیمت مرغ مواجه شدیم، اولویت بر خرید سویه آرین است؛ حتی اگر تصمیم بر صادرات گوشت مرغ گرفته شود، قطعا سویه آرین در اولویت است تا نیاز و وابستگی خود را در خصوص واردکنندگان گوشت مرغ به کشورهای خارجی کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در زمانی مرغ سویه آرین بیش از 60 تا 70 درصد مرغ کشور ما را تامین می‌کرده است، متاسفانه با نگاه واردات و کم توجهی به منابع داخلی سویه خودمان  ناخواسته کنار رفته است. امروز تصمیم گیرندگان در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم قبلی و نگاه به واردات درست نبوده و سویه آرین باید دوباره برگردد و کار علمی صورت گیرد و ترویج شود و اشکالات آن در طول  زمان اصلاح شود تا با سویه‌های خارجی قابل رقابت باشد و آسیب‌پذیری کشور را در حوزه امنیت غذایی مواد پروتئینی و مرغ که بیشترین منبع پروتئینی جامعه ما است، از وابستگی به کشورها خارج شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان ادامه داد: تاکنون کارهای علمی روی سویه آرین انجام شده که روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و ما نیز تلاش می‌کنیم شرایط اقتصادی آن را برای مرغدار به‌گونه‌ای رقم بزنیم تا تولیدکننده آسیب نبیند و این سویه هم ارتقا کیفیت و اصلاح نژاد پیدا کند.

ایراندوست در خصوص نگرانی مرغداران از نهاده برای جوجه ریزی ماه های آینده تصریح کرد: تلاش کردیم نوسانات قیمتی بازار مرغ را به حداقل برسانیم. اگر امروز گوشت مرغ حدود 26 تا 28 هزار تومان به فروش می‌رسد، گوشتی است که از خارج استان آمده است و مرغداری که مجبور شده است مرغ خود را با قیمت پایین عرضه کند، آسیب خواهد دید و جوجه ریزی اش دچار مشکل خواهد شد. ما در استان اصفهان تلاش کردیم هر سه حلقه یعنی هم تولیدکننده، هم کشتارگاه و توزیع‌کننده و هم مصرف کننده را با هم ببینیم و قیمت معقولی  را برای هر یک در طول سال تامین کنیم.

 وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی فروردین بسیار امیدبخش بوده، گفت: خوشبختانه وضعیت جوجه‌ریزی در سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرد و در همین شرایط سعی کردیم مرغ با قیمت مصوب 29 هزار 500 تومان برای مصرف‌کننده و 19 هزار و 200 تومان برای حلقه اول که با اتحادیه به توافق رسید را حفظ کنیم ؛ در این شرایط مرغ مازاد را نیز با استفاده از ظرفیت شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره می‌شود و هر جا بازار نیاز است، عرضه می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: ضمن اینکه هماهنگی‌هایی با وزارتخانه انجام شده که به تناسب جوجه‌ریزی که در استان است، بحث تامین نهاده انجام شود و خللی در جوجه‌ریزی در آینده، نه در کشور و نه در استان به وجود بیاید. دولت نیز با برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام داده و تخصیص ارزی که برای سه ماه اول سال صورت گرفته، خللی در فرایند جوجه‌ریزی و تولید مواد پروتئینی حیوانی به وجود نخواهد آمد.

ایراندوست با اشاره به زمزمه های ارز ترجیحی  و تغییر نظام پرداخت یارانه گفت: تا امروز نگاه دولت این بوده است که یارانه را به بخش تولید اختصاص دهد و قیمت خروجی محصول را تعیین و نظارت کند. اگر روزی که هنوز هم به صورت قطعی مشخص نیست، حذف ارز ترجیحی اتفاق بیافتد، دو حوزه باید بررسی شود؛ بحث اول که نقدینگی مطرح است که وزارتخانه در حال بررسی است که به محض پیاده‌سازی تصمیم و اجرای آن، نقدینگی حلقه اول را تامین کند و برای حلقه سوم که مصرف‌کننده است نیز قطعا برنامه‌هایی تدارک دیده شده که قبل از اینکه به قیمت جدید محصول برسیم، آن یارانه در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته است تا محصول با قیمت جدید را خریداری کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید