Iranian Agriculture News Agency

شکوفایی کشاورزی با محصولات کشت بافت گیاهی

روش کشت بافت در چند دهه اخیر به عنوان ابزاری کارآمد برای تکثیر، تولید و اصلاح گیاهان در شرایط کنترل‌شده درون شیشه‌ای در مراکز تحقیقاتی سراسر دنیا به کار گرفته شده است.

شکوفایی کشاورزی با محصولات کشت بافت گیاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، احمدرضا رئیس زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اولین واحد تولید نهال کشت بافتی در استان اصفهان که به صورت تجاری اقدام به تولید و تکثیر پایه‌های رویشی کرد مربوط به یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود که در سال ۱۳۸۷ با انتقال شیوه تکثیر انبوه پایه‌های سیب مالینگ مرتون با استفاده از فنآوری کشت بافت از طریق پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق به تولید تجاری پایه‌های رویشی ۱۰۶ و ۱۱۱ میلیمتر شد.

او گفت: میزان محصولات کشت بافتی در حوزه باغبانی در کشور بیش از ۱۳ میلیون اصله نهال، درختچه زینتی و گیاه آپارتمانی، دارویی و آبزی است و استان اصفهان، رتبه برتر را در این زمینه دارد.

هم اکنون ۷ واحد کشت بافتی دارای مجوز از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال در استان اصفهان فعال هستند و سالیانه حدود دومیلیون و ۲۰۰ هزار انواع پایه‌های رویشی درختان هسته دار و دانه دار، گیاهان گرمسیری همچون موز و آناناس، درختچه‌های زینتی، گیاهان آپارتمانی، گیاهان دارویی (گل محمدی) و گیاهان آبزی تولید می‌کنند.

واحد‌های کشت بافت گیاهان باغی در استان اصفهان در شهر‌های اصفهان، مبارکه، فلاورجان، کاشان و اردستان دایر است.

اصفهان، مرجع توزیع پایه‌های کشت بافت

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، این استان علاوه بر تولید سالیانه ۳۰۰ هزار پایه اصیل و عاری از ویروس همچنین پایه‌های هسته دار و دانه دار، مرجع توزیع انواع گیاهچه‌های کشت بافتی با نشا هسته‌های اولیه و عاری از ویروس به شمار می‌رود و تاکنون بیش از سه هزار گیاهچه، در اختیار واحد‌های کشت بافت سراسر کشور قرار داده است.

رئیس زاده معتقد است اثرگذاری تولیدات کشت بافتی بسیار زیاد است، به گونه‌ای که با توزیع بیش از ۲۰۰ هزار پایه کشت بافتی در نهالستان‌های استان، علاوه بر افزایش کیفیت، باغ‌ها هم گسترش یافته و این امر به شکوفایی باغبانی و افزایش کمی و کیفی محصولات منجر می‌شود.

چالش‌های واحد‌های کشت بافت

او می‌گوید: هزینه‌های اولیه احداث واحد‌های کشت بافتی، قیمت بالای مواد اولیه و هورمون‌های مورد نیاز، دانش فنی و شیوه نامه‌های ریز ازدیادی همچنین ناکافی بودن منابع اصیل و سالم از چالش‌های روش کشت بافت در استان اصفهان است.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، پرداخت تسهیلات، انتقال دانش فنی و توزیع منابع عاری از ویروس بین واحد‌های کشت بافتی از اقدامات حمایتی این سازمان در زمینه کشت بافت است.

رئیس زاده می‌گوید: به کشاورزانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند مشاوره داده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید