Iranian Agriculture News Agency

نگرانی پیازکاران فریدنی از کمبود نیروی کار در فصل کشت

کمبود نیروی کار در فصل کشت پیاز شهرستان فریدن را زمین گیر کرده است.

نگرانی پیازکاران فریدنی از کمبود نیروی کار در فصل کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر جهاد کشاورزی فریدن گفت: کمبود نیروی کار یکی از مشکلات پیاز کاران شهرستان است که هر سال با آن مواجه هستند، اما امسال بیشتر از سال‌های قبل نمایان شده است.

مظاهر امینی، کشت پیاز در هر ۶ هزارمترمربع زمین را نیازمند ۳۰ نفر نیروی کار دانست و افزود: در واقع روزانه به دو هزار نفر نیروی کار نیاز است که همه آن را نمی‌توان از نیرو‌های بومی شهرستان تامین کرد.

وی گفت: کاشت پیاز به خاطر شرایط آب وهوایی امسال از هفته دوم فروردین ماه آغاز شده است و تقریبا تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

مسعود عبدالهی یکی از پیازکاران فریدن نیزگفت: زمستان گذشته با بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه در مساحتی معادل ۶ هزارمتر مربع درشهر بادرود نشاء تولید کردم، اما اکنون برای کاشت آن کارگر ندارم و همه سرمایه من به هدر رفته است.

حسین رحیمی دیگر کشاورز منطقه هم گفت: نشاء بعد از انتقال به زمین در ۲۴ ساعت باید کاشته و آبیاری شود؛ در غیر اینصورت از بین می‌رود.

کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی فریدن نیز با اشاره به اینکه فریدن یکی از قطب‌های تولید پیاز در استان اصفهان است، گفت: سالانه حدود دو هزار هکتار پیاز ازنوع سفید و زرد در فریدن کشت می‌شود که این محصول بعد از سیب زمینی وگندم عمده‌ترین محصول این شهرستان محسوب می‌شود.

حسین افشاری افزود: متوسط عملکرد پیاز در شهرستان ۷۰ تن در هکتار است و سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن پیاز در این شهرستان تولید و روانه بازار می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید