Iranian Agriculture News Agency

غلبه بر کم آبی در صنعت آبزی پروری

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: چهار مزرعه پرورش ماهی در استان تا ۸۰ درصد مکانیزه شده است.

غلبه بر کم آبی در صنعت آبزی پروری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ما گفت: خشکسالی زاینده رود در چند سال گذشته روی آبزی پروری تاثیر منفی زیادی گذاشته و باعث تعطیلی خیلی از مزارع حاشیه رودخانه از فلاورجان تا شرق اصفهان، شده است.

به گفته او  بزرگترین مرکز تکثیر آبزیان استان در فلاورجان تحت تاثیر خشکسالی و بی مهری، تعطیل شد و بسیاری از مزارع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی استان حتی در شهرستان‌های برخوار و شاهین شهرومیمه به دلیل قطع سهم آب تعطیل شدند.

قابلیت اصفهان در پرورش انواع آبزیان

سال گذشته ۱۰ هزار تن انواع ماهیان خوراکی، اما امسال ۸۴۰۰ تن ماهی برداشت شد که البته هزار تن بیشتر از پیش بینی است.

اصفهان استان پهناوری است که با توجه به داشتن منابع آبی خرد شامل چاه، چشمه و قنات، همچنین رود‌های آب شیرین، دریاچه‌های طبیعی و نیمه طبیعی و دارای آب لب شور و نیز شرایط دمایی متفاوت، امکان پرورش ماهیان مختلف از جمله قزل آلا، کپور، خاویاری و ... در آن فراهم است.

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، ۴ مزرعه خاویاری و دو منظوره تولید ماهیان گرم آبی و حدود ۱۲ منبع آبی پشت سد، ظرفیت تولید کپور ماهیان و قزل آلا را دارند.

حدود ۴۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش آبزی پروری استان اشتغال دارند که البته نیمی از این رقم مربوط به اشتغال در بخش ماهیان زینتی است.

مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی، راهکار کمبود منابع آبی

عباسی می‌گوید: با توجه به کمبود منابع آبی، برای حفظ بخش آبزی پروری باید به مکانیزاسیون روی آورد که البته شرط عملیاتی شدن آن تخصیص تسهیلات کم بهره است.

هم اکنون چهار مزرعه پرورش ماهی در استان تا ۸۰ درصد مکانیزه شده است.

به گفته او  حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مکانیزاسیون شیلات استان، در نظر گرفته که به دلیل سود ۱۵ درصدی و بیشتر، استقبال کمی از آن شده و فقط تعدادی اندک از مزارع از تسهیلات مکانیزاسیون استفاده کرده‌اند.

گرانی تجیهزات نوین مکانیزاسیون

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، می‌گوید: هر مزرعه دار بسته به توان خودش و وسعت مزرعه از ۱۰۰ میلیون تا بیش از ۴ میلیارد تومان بایستی برای تجهیز، هزینه کند.

تجهیزات آبزی پروری شامل انواع دستگاه‌های هوادهی و اکسیژن ساز، فیلتراسیون و انواع غذاده، ژنراتور، جاروبرقی، درام فیلتر، دستگاه پرتابل اندازه گیری فاکتور‌های آب و دستگاه ازن و uv، دستگاه فیش پمپ، سورتینگ ماهی و... است.

عباسی می‌گوید: هرکدام از این دستگاه‌ها هزینه بالایی دارند به عنوان مثال یک دستگاه اکسیژن ساز که پیش از این حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، الان بیش از یک میلیارد تومان فروخته می‌شود و دستگاه‌های هوادهی معمولی هم هرکدام بالای یک میلیون تومان هستند.

سود بیشتر برای تولیدکننده در گروی ایجاد زنجیره تولید

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در این زمینه معتقد است  امروزه سود تولید بیشتر در جیب کارخانه خوراک و دلال‌ها می‌رود و تولید کننده و مصرف کننده ضرر می‌کنند.

عباسی می‌گوید: ایجاد زنجیره تولید و ایجاد تشکل و اتحادیه یکی از پیشنهاد‌های ما به تولیدکنندگان است تا با حذف واسطه سود بیشتری به دست آورند، البته این امر، نیازمند سازوکار حمایتی است.

او می‌گوید: بیمه کردن محصول، همکاری دستگاه‌های مرتبط، اعطای تسهیلات کم بهره با مشارکت نهاد‌هایی همچون بنیاد برکت و بسیج راهکار‌هایی برای اشتغالزایی و رونق تولید در صنعت آبزی پروری است.

در برنامه هفتم توسعه با افزایش مکانیزاسیون، یک و نیم تا دو برابر تولید بیشتر در بخش آبزی پروری پیش بینی شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، می‌گوید: در برنامه ششم توسعه با نفوذ مکانیزاسیون حدود ۳۰ درصد بیشتر از هدفگذاری تولید داشتیم، اما اگر خشکسالی ادامه داشته باشد شاید به اهداف برنامه هفتم نرسیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید