Iranian Agriculture News Agency

اختصاص ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به گل محمدی

مجری طرح ملی گیاهان داروییِ گفت: از ۲۶۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، ۳۰ هزار هکتار به گل محمدی اختصاص دارد.

اختصاص ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به گل محمدی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین زینلی در حاشیه نشست با گلابگیران منطقه کاشان، ۷۰ درصد از ۴۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گل محمدی را در دنیا مربوط به ایران دانست و گفت: از ۲۶۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، ۳۰ هزار هکتار به گل محمدی اختصاص دارد.

او با پیش بینی تولید ۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور گفت: سیاست جهاد کشاورزی، کاهش خام فروشی و تغییر در فناوری و تولید بیشترِ محصولات و فرآوری کامل این محصول تا رسیدن به تولید اسانس، ادکلن، فلیور‌ها و عطر همراه باارزش افزوده به مراتب بالاتر است.

حسین زینلی، توسعه مزارع گل محمدی در مناطق کویری و افزایش دامنه گُلدهیِ این گیاه از ۱۵ فروردین تا ۳۰ تیر ماه را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: امسال، با رویکرد جدید در این صنعت، ۳۰ درصد گل تولیدی به غنچه خشک که از بازارپسندیِ بالایی در داخل و خارج از کشور برخوردار است، تبدیل خواهد شد.

او صادرات ۳۰۲ تن غنچه خشک گل محمدی، چهار میلیون لیتر گلاب و دو و نیم تن اسانس به خارج از کشور را بخشی از ظرفیت تجاری صنعت گل محمدی عنوان کرد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور با تاکید بر اینکه ایجاد صندوق گل محمدی در کاشان، یکی از دستاورد‌های بین‌المللی گل محمدی محسوب می‌شود، گفت: در صورت راه اندازی این صندوق، تمام اعضا یا افراد دارای منافع در زمینه گل محمدی با سرمایه‌گذاری در این صندوق از مزایای این صندوق بهره‌مند خواهند شد.

با هدایت صنعت گل محمدی به سمت تولید اسانس و خالص ساختنِ اجزای آن در کشور، به زودی شاهد خبر‌های خوشی از استان اصفهان و دیگر منطقه‌های کشور مبنی بر ایجاد سرمایه گذاری‌های بسیار خوب خواهیم بود.

زینلی می‌گوید در بلغارستان، سود عادلانه برای کشاورز، صنعتکار و آخرین حلقه زنجیره در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که این روند در کشورمان وجود ندارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور همچنین بر ضرورت توسعه کِشت اُرگانیک در تولید گیاهان دارویی با استفاده از دانش و تولید سموم زیستی از سوی محققان تاکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید