Iranian Agriculture News Agency

کارشناسان روسیه از گلخانه‌های دهاقان اصفهان دیدن می‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی دهاقان گفت: کارشناسانی از کشور روسیه بزودی از گلخانه‌های شهرستان دهاقان برای بررسی کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها دیدن می‌کنند.

کارشناسان روسیه از گلخانه‌های دهاقان اصفهان دیدن می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، احمد تیموری مدیر جهاد کشاورزی دهاقان گفت: گروه کارشناسی روسیه از نزدیک کیفیت محصولات تولیدی گلخانه‌های دهاقان و نوع سموم بکار رفته در آن‌ها را آزمایش خواهند کرد.

وی گفت: این کشور مقصد اصل صادراتی دهاقان است و گلخانه‌داران با توجه به اعلام نیاز بازار‌های بزرگ روسیه، به کشت تک محصولی فلفل دلمه‌ای روی آورده‌اند.

او دلیل سفر روس‌ها به این شهرستان را لغو صادرات فلفل دلمه‌ای به کشور یاد شده عنوان کرد و گفت: پس فرستادن این محصولات، اعتراض گلخانه‎‌داران دهاقانی را بدنبال داشت و زیان زیادی به آنان وارد کرد.

صیفی‌جات گلخانه‌ای دهاقان به ویژه فلفل دلمه‌ای آن در سال‌های اخیر به کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و قرقیزستان صادر می‌شد، اما صادرات به روسیه سود و بهره بالایی برای گلخانه‌داران این خطه داشت.

تیموری با اشاره به غیرمُجاز اعلام کردن سموم بکار رفته در محصولات صادر شده از طرف روسیه گفت: آن‌ها چهار نوع سم مورد مصرف در محصول گلخانه‌ای ایران را از نظر فنی غیرمجاز دانستند و به همین سبب اقدام به بازگشت محصولات صادر شده ایرانی کردند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به طرف روس اعلام کرد که سموم استفاده شده برای تولید فلفل دلمه‌ای مُجاز بوده و ایران بر اساس استاندارد کشور‌های اروپایی عمل کرده، اما روسیه مصرف این نوع سموم را غیرمجاز دانسته است.

مدیر جهاد کشاورزی دهاقان می‌گوید امیدواریم با سفر گروه کارشناسی روسیه به دهاقان، مذاکرات و بازدید‌ها نتیجه خوبی داشته باشد و رونق صادرات محصولات کشاورزی به این خطه بازگردد.

۲۴۵ هکتار گلخانه زیر کشت در دهاقان وجود دارد و ۱۵۰ نفر مُتقاضی هم با کسب پروانه بهره‌برداری منتظر دریافت تسهیلات برای احداث گلخانه در این شهرستان هستند.

سالانه ۲۳ میلیون انواع گل‌های شاخه بریده و ۲۰ هزار تُن محصولات کشاورزی در این گلخانه‌ها تولید و ۷۰ درصد آن به کشور‌های آسیا میانه و اروپا صادر می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید