Iranian Agriculture News Agency

ضرورت ایجاد مزرعه اصلاح شده انار برای شهرضا

فرماندار شهرضا گفت: بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول انار شهرضا در سال گذشته بر اثر کرم گلوگاه انار از بین رفته است.

ضرورت ایجاد مزرعه اصلاح شده انار برای شهرضا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، سید امیر جعفری، فرماندار شهرضا در بازدید از شرکت های بخش خصوصی اظهار داشت: انار برند شهرضا است و کرم گلوگاه آفت این محصول است، بنابراین انجام کار پژوهشی درخصوص سایر ارقام به ویژه اصلاح نهال انار با توجه به آفت کرم گلوگاه ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه باید بر روی آفت کرم گلوگاه انار در شهرضا کار شود چرا که انار برند این شهر است و سالانه این کرم خسارت زیادی به باغداران وارد می‌کند، افزود: باید به صورت پایلوت یک مزرعه انار اصلاح شده استارت آن در شهرضا زده شود، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول انار شهرضا در سال گذشته بر اثر کرم گلوگاه انار از بین رفته است و باید فکری برای این آفت شود.

جعفری با بیان اینکه عاقلانه نیست هر سال حجم زیادی از محصولات باغی به وسیله آفات از بین ‌رود، بیان کرد: کرم گلوگاه انار به باغداران ضربه می‌زند و برند شهرضا را نابود می‌کند و هم ارزش صادرات آن را پایین می‌آورد.

بزرگترین باغ مادری گیاهان گواهی شده کشور با ۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در دشت مهیار شهرستان شهرضا راه‌اندازی شده است، باغ مادری شامل انواع درختان میوه دانه‌دار و هسته‌ دار است که به منظور تأمین پیوندک سالم و عاری از ویروس برای ارسال به نهالستان های سراسر کشور در شهرضا احداث شده است.

فرماندار شهرضا در این بازدید با بیان اینکه واحدهای فعال شهرک صنعتی رازی ظرفیت خوبی برای اشتغال و صادرات ایجاد خواهند کرد، گفت: در خصوص تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌ها مقرر شده به صورت متمرکز با همکاری سازمان صمت استان اصفهان در این زمینه اقدام شود و به شرکت‌هایی که ظرفیت صادراتی دارند، نگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

جعفری با تأکید بر اینکه رفع موانع تولید اولویت نخست در جهاد اقتصادی است، تصریح کرد: عوارض صادرات یکی از مشکلات این شرکت‌ها است که باید به صورت منطقی و در راستای تسهیل صادرات کاهش پیدا کرده تا در بازار منطقه‌ای سودآوری داشته و توجیه اقتصادی داشته باشد.

فرماندار شهرضا در بخش دیگری از صحبت های خود درخصوص پیگیری و حل مشکلات دامداران گفت: پیرو سفر استاندار به شهرستان شهرضا مکاتبه‌ای از سوی استاندار با وزیر جهاد کشاورزی برای مشکلات دامداران و شرکت‌های تولید محصولات لبنی انجام شد و پیگیری‌های در این زمینه انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه برندسازی در این صنعت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از کارهای مهم این شرکت برندسازی است، باید بخش‌های فعالی در این زمینه داشته باشد تا آریالبن به سایر کشورها معرفی شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید