Iranian Agriculture News Agency

مطالعه اجرای طرح‌های پایلوت پرورش میگو و آرتمیا در استان اصفهان

مدیر کل پرورش آبزیان شور شیلات ایران گفت:در سال ۱۴۰۰ در ۵ استان بیش از ۵۸ هزار تن میگو تولید شده است. تولید میگو با نگاه صادرات محور و ارزآور است

مطالعه اجرای طرح‌های پایلوت پرورش میگو و آرتمیا در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، معدنی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان تصریح کرد: سال گذشته در مجموع بیش از ۱۰‌هزار تن‌ تولید آبزیان و ۶۷ میلیون قطعه ماهیان زینتی، ۳۰ میلیون تخم چشم زده و.... داشتیم و رتبه‌های خوبی در کشور کسب کردیم.

وی گفت: در شهرستان اصفهان، ظرفیت خوبی برای تولید ماهیان در آب لب شور داریم، الان پرورش ماهی قزل آلا در آب‌های لب شور انجام می‌شود، استخرها با استفاده از مکانیزاسیون وضعیت تولید مناسبی دارند، بازدید و بررسی‌های زیادی از مناطق مختلف استان داشتیم، لیست بهره‌‌برداران احصا شد و به آب منطقه‌ای هم اعلام شد.

مهندس عباسی گفت: بازدیدهایی با حضور کارشناسان دامپزشکی داشتیم و دوره‌های آموزشی خوبی نیز برگزار و کارت‌های شناسایی برای تولیدکنندگان صادر شد. در خصوص تولید تیلاپیا و همچنین در خصوص پرورش میگو و جلبک نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰‌مزرعه پرورش ماهی در مناطق شرقی استان نیاز به مجوزهای لازم دارند، گفت: موضوع ایجاد تعاونی‌ها را پیگیر هستیم که در این خصوص نیاز به مشوق‌هایی است، در خصوص آرتمیا دو مزرعه پایلوت داریم و با توجه به مصرف در پرورش انواع ماهیان، نیاز به آرتمیا در استان احساس می‌شود.

در ادامه، مهندس افراسیابی، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در سازمان شیلات پیگیر پرورش میگو در آب‌های لب شور کشور هستیم. سه برنامه برای پرورش آبزیان داریم که در حالت آرمانی تا پنج سال آینده تولید بخش آبزی‌پروری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال می‌رسد و برای رسیدن به این ظرفیت نیاز به استفاده از تمامی ظرفیت‌ها است.

وی ادامه داد: در پرورش‌های پایلوت باید تمامی داده‌ها مستندسازی و اطلاعات ثبت شود و با دقت موارد پیگیری شود، خوشبختانه دانش فنی خوبی در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت نیز بهره برد.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در میگو ظرفیت‌های خوبی داریم و می‌توان به خوبی از آن بهره برد، تنش آبی می‌تواند یک فرصت برای آبزی‌پروری باشد به شرط آنکه با توجه به الزامات و شرایط برنامه‌ریزی شود و امور پیگیری شود.

همچنین، مهندس معدنی، مدیر کل پرورش آبزیان شور شیلات ایران گفت: در خصوص آخرین وضعیت تولید میگو، در سال ۱۴۰۰ در ۵ استان بیش از ۵۸ هزار تن میگو تولید شده است. تولید میگو با نگاه صادرات محور و ارزآور است.

وی ادامه داد: سیستم تولید میگو در کشور، نیمه متراکم ‌است یعنی تعداد لارو رهاسازی شده در استخرها تعداد مشخص و تعریف شده هستند، میانگین تولید میگو کشور ۴ هزار و ۲۰۰ تن در هر هکتار است و بوشهر و هرمزگان در حال حاضر از قطب‌های پرورش میگو کشور هستند، طول تولید میگو حدود ۴ ماه است. 

مدیر کل پرورش آبزیان شور شیلات ایران  تاکید کرد: در پایان ۱۴۰۴ تولید سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن میگو در نظر گرفته شده که با نگاه ایجاد امنیت غدایی و معیشتی است و برای همین موضوع تولید میگو در آب‌های لب شور در استان‌های غیر ساحلی را دنبال می‌کنیم. با یک همفکری و نگاه واقع بینانه کار را پیش ببریم،  در آب‌های لب شور می‌توان انواع آبزیان، آرتمیا، میگو، جلبک و.... پرورش داد اما نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

در ادامه، مهندس فوقی، مدیر حوزه ریاست سازمان اظهار کرد: از حضور مسئولان شیلاتی در استان تشکر و قدردانی میکنیم و امیدواریم با کمک مسئولان بتوانیم در استان اصفهان طرح‌های خوبی در این زمینه اجرا کنیم. 

وی ادامه داد: طرح‌های فعلی در خصوص میگو و آرتمیا و.... ‌پایلوت اجرایی می‌شوند و نباید توقعات بیجا ایجاد کرد که در آینده باعث ایجاد مشکلاتی برای بخش شود، از طرفی در استان محدودیت آبی بسیار زیاد است و باید به این موضوع توجه ویژه داشت و تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید