Iranian Agriculture News Agency

پایان حیات ۱۵ درصد از قنوات استان اصفهان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قنوات مهمترین منبع تامین آب کشاورزی بوده، اما در سال‌های اخیر با جایگزین شدن چاه‌های عمیق، و خشکسالی، بسیاری از قنوات قدیمی از بین رفت.

پایان حیات ۱۵ درصد از قنوات استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مجید امینی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قنوات مهمترین منبع تامین آب کشاورزی بوده، اما در سال‌های اخیر با جایگزین شدن چاه‌های عمیق، و خشکسالی، بسیاری از قنوات قدیمی از بین رفت.

وی گفت: قنوات همیشه تحت تاثیر عوامل طبیعی قرار می‌گیرند و باید با مرمت و لایروبی مستمر آن‌ها بازدهی آبشان را افزایش داد و از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در کل کشور حدود ۴۷ هزار رشته قنات وجود دارد که ۱۰ درصد آن در استان اصفهان قرار دارد و پنج هزار و ۸۴ هکتار از مزارع و باغ‌های استان را آبیاری می‌کند.

امینی گفت: حدود ۱۵ درصد از قنوات استان در پی کاهش بارش ها، خشک شده و وضع کاریز‌ها به عنوان میراثی کهن و شاهرگی حیاتی هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

احیای کاریزها، طرحی هزینه بر

وی گفت: اکنون ۷۰ درصد از قنوات استان نیازمند مرمت، بازسازی و لایروبی هستند که بازسازی هر کیلومتر از این شبکه۶۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال‌های قبل طرح‌های مربوط به کاریزها، به سبب کمبود اعتبار به رفع عیب، آزاد سازی آب بند‌ها و لایروبی محدود بوده است.

امینی گفت: دلسردی کشاورزان از لایروبی قنوات به علت افت فشار آب در سفره‌های زیرزمینی، تغییر نگرش درباره استفاده از آب قنوات و حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به قنوات استان خسارت زده است.

وی گفت: کاریز‌ها علاوه بر اینکه تامین کننده آب کشاورزی و یکی از عوامل ماندگاری کشاورزان در روستا‌ها و امرار معاش آنان هستند از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری نیز به شمار می‌آیند.

همکاری بین دستگاهی برای احیای قنوات

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سه چهار سال اخیر برای رفع مشکل کاهش آبدهی قنوات در شهرستان‌هایی همچون اصفهان، اردستان، کاشان، شهرضا، دهاقان، نایین و خوروبیابانک اقدامات موثری شده که بخشی از آن مربوط به احیای قنوات آسیب دیده از سیلاب‌های دو سال پیش است.

امینی گفت: در طرح‌های بازسازی و مرمت قنوات، کاریز‌هایی در اولویت قرار می‌گیرد که در پایین دست آن‌ها باغ وجود دارد تا بتوان برای آبیاری درختان از این منبع آب زیرزمینی استفاده کرد.

وی گفت: مالکان قنوات‌ها برای بازسازی و مرمت آن‌ها از بانک‌ها تسهیلات بلندمدت با سود چهار درصد دریافت می‌کنند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بر اساس تفاهم نامه سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان بسیج سازندگی و بنیاد برکت مقرر شده در موضوع بازسازی قنوات همکاری سه جانبه صورت بگیرد.

امینی گفت: شرکت فولاد مبارکه هم امسال برای مرمت کاریز‌ها در خوروبیابانک و مناطق کمتر توسعه یافته استان اصفهان به کمک جهاد کشاورزی آمده است.

چاه‌های غیرمجاز مهمترین عامل تهدید حیات کاریز‌ها

اسحاق شفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: بیشترین تعداد قنات در استان اصفهان با ۵۵۴ رشته در شهرستان کاشان و بیشترین طول شبکه کاریز با ۳۶۹ کیلومتر در شهرستان اردستان است.

وی گفت: ۴۷۳ رشته قنات در اردستان وجود دارد که امسال حدود ۱۲۰ رشته قنات بازسازی و مرمت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: خشکسالی‌های اخیر، سهل انگاری برخی کشاورزان در برداشت حق آبه، بی توجهی برخی دستگاه‌های فعال در زمینه ساخت و ساز مسکن و جاده به مسیر و حریم قنوات، جاری شدن سیلاب و ورود هرز آب‌های ناشی از آبیاری غیراصولی مزارع حاشیه قنوات از عمده علل خشک شدن قنوات در سال‌های اخیر است.

شفیعی گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز مهمترین تهدید برای حیات قنوات است.

وی گفت: درصورتی که کشاورزان در استفاده از آب سفره‌های زیر زمینی صرفه جویی نکنند پیش بینی می‌شود در تابستان سال آینده باقیمانده کاریز‌ها نیز خشک شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید