Iranian Agriculture News Agency

عباسی تاکید کرد:

ضرورت اجرای کشاورزی قراردادی برای افزایش سطح کشت دیم در کشور

​رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این‌که با روش‌های مرسوم در حوزه کشاورزی دیم نمی‌توان به سطح تولید موردنظر رسید، بر اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح کشور تاکید کرد.

ضرورت اجرای کشاورزی قراردادی برای افزایش سطح کشت دیم در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز عباسی روز پنجشنبه، ۱۳ آبان در جلسه پیشرفت جهش تولید در دیمزارها و کشاورزی قراردادی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آذربایجان شرقی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اظهار کرد: جهش تولید به معنای پایداری سطح تولید، علی‌رغم نوسانات اقلیمی است تا در کنار آن، با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مختلف، فراتر از اصول اولیه زراعت به کاهش همبستگی تولید و اقلیم و نتیجتا ثبات و افزایش تولید رسید.

وی افزود: در راستای عملیاتی ساختن جهش تولید باید عامل تحریک و هدایت تقاضا را جدی بگیریم. مثلا وقتی کشاورزی اقدام به تهیه کشاورزکارت خود می‌کند، او را سمت کشاورزی مستقیم و حفاظتی سوق دهیم.

وی ادامه داد: نگرش ما به بحث تکنولوژی در بخش کشاورزی بایستی ارتقا یابد تا شاهد تحول کشاورزی نوین  در سطح کشور باشیم. 

عباسی اظهار کرد: دولت سیزدهم و مسئولان بخش کشاورزی نهایت تلاش خود را برای تحقق اهداف تحول بخش کشاورزی انجام می‌دهند و در کنار آن بایستی هر ریال سرمایه گذاری‌ که در این بخش انجام می‌گیرد، منجر به افزایش تولید شود.

وی با تاکید بر اجرای روش‌های کاهش مصرف سم در اراضی کشاورزی، افزود: در بخش دیم کشور، استفاده از زیرشکن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که لایه‌های سطحی و عمقی خاک فشردگی نداشته و با این کار همین اندک رطوبت خاک هم هدر رفته در این راستا انجام عملیات‌های خاک ورزی در مزارع کشور بایستی با دقت ویژه انجام بگیرد.

وی ادامه داد: به جای انجام عملیات زیرشکنی و توجه به اصول اولیه و مرسوم کاشت و خاکورزی باید به جزییات توجه کرد و با شیوه ها. نوین به این عملیات پرداخت وی یادآور شد استفاده از پهپادهای کشاورزی نقش مهمی در کشاورزی هوشمند و کاهش مصرف سم در اراضی دیم داشته که مرکز مکانیزاسیون کشاورزی ۱۲ شرکت با ۶۲ مدل پهپاد را به بخش کشاورزی معرفی و خوشبختانه در سطح مطلوبی اجرا گردیده

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید