Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

افزایش بهره وری در تولید با اجرای کشاورزی قراردادی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای این که الگوی کشت اجرا شود ما باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم که ثمره آن تضمین خرید برای کشاورزان است و به افزایش بهره وری کمک خواهد کرد.

افزایش بهره وری در تولید با اجرای کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید جواد ساداتی نژاد عصر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌هایی برای مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی دارد، اظهار کرد: آب فارغ از بحث خشکسالی، یک کالای اقتصادی است لذا ما باید نگاهمان به آب نگاه اقتصادی باشد.

وی افزود: نگاه اقتصادی به آب یعنی باید بهره‌وری از آب مناسب باشد و در همه دنیا به آب به‌عنوان یک کالای اقتصادی نگاه می‌کنند و در حوزه کشاورزی هم باید کارایی اقتصادی و بهره‌وری زراعی را در مورد استفاده از آب رعایت کنیم یعنی محصولی را بکاریم که بالاترین ارزش‌افزوده را برای بخش کشاورزی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این زمینه نیاز است تا از الگوی کشت استفاده کنیم تا بتوانیم در این شرایط اقتصادی بهره وری آب را افزایش دهیم.

ساداتی نژاد افزود: به‌عنوان‌مثال در شهمیرزاد و در این مجتمع کشت و صنعت دارای یک هزار هکتار زمین بوده و آب مناسب هم دارد و اما خروجی اقتصادی آن را نمی‌بینیم و هیچ کارایی اقتصادی ندارد یعنی گنجی که از آن استفاده مناسب نمی‌شود.

وی افزود: قرار شد هفته آینده تیم باغبانی به منطقه اعزام شود تا مشکلات این مجتمع کشت و صنعت را ببیند و از این حالت خارج شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: چیزی که مهم است این است که بهره‌بردار و کشاورز ما نگاه و دیدگاهش از طریق آموزش و ترویجی که صورت می‌گیرد به سمت افزایش بهره‌وری برود که این مهم از طریق یک مشارکت و تعامل دوطرفه بین حوزه سیاست‌گذاری و کشاورزان به دست می‌آید.

وی در رابطه با کشاورزی قراردادی خاطرنشان کرد: برای این که الگوی کشت اجرا شود ما باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم که ثمره آن تضمین خرید برای کشاورزان است و به افزایش بهره وری کمک خواهد کرد.

ساداتی نژاد ادامه داد: با کشاورزی قراردادی، بذر بهتر در اختیار کشاورز قرار می گیرد، محصول بیمه خواهد شد و با ارائه آموزش های لازم درآمد کشاورزان افزایش می یابد و محصول بیشتر و با کیفیت تر تولید می شود.

وی افزود: باید حوزه صنایع تبدیلی را با کشاورزان پیوند دهیم که به این منظور جلسات بسیاری را از ابتدای دولت با اتحادیه ها داشتیم و کشت قراردادی در 5 استان در سال جاری توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران شروع شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با ترویج کشاورزی قراردادی بتوانیم دغدغه کشاورز در تامین مالی را کاهش دهیم و به تبع آن افزایش ارزش افزوده را داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید