Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

استفاده از تسهیلات دامدار کارت برای عشایر استان سمنان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی عشایر قرار شد شرکت پشتیبانی امور دام به صورت امانی نهاده به آنها واگذار کند و بعد از فصل بتواند با فروش دام خود تسویه حساب را انجام دهند یا از دامدار کارت با توجه به تسهیلاتی که در نظر گرفته می شود، بهره مند شوند که در این مورد به عنوان مصوبه سفر در خصوص مجموعه دام روستایی عشایری تصمیم گیری خواهیم کرد.

استفاده از تسهیلات دامدار کارت برای عشایر استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه افتتاح پروژه زنجیر تولید گوسفند داشتی پربازده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان سمنان یکی از استان هایی است که تأمین بخشی از پروتئین تهران را بر عهده دارد.

وی افزود: میزان تولید طیور یعنی مرغ گوشتی و تخم مرغ و گوشت قرمز در استان سمنان قابل توجه است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ استان سمنان تقریبا 70 درصد مازاد تولید است و در گوشت قرمز نیز 30 درصد تولید را داردکه عمدتا تأمین کننده پروتئین مورد نیاز تهران است و بنابراین از این نظر حائز اهمیت است.

ساداتی نژاد با اشاره به بازدید انجام شده از عشایر استان سمنان در منطقه مهدیشهر گفت: این استان بهره مند از ظرفیت های خوبی است و باید گفت استان سمنان و منطقه مهدیشهر و ایل سنگسری یکی از ذخیره گاه های عشایری کشور محسوب می شود که تفاوت های ویژه ای نسبت به سایر عشایر کشور دارد.

وی افزود: عشایر مهدیشهر در میزان سرانه دام تقریبا بیش از سه برابر سرانه کشور است و در بحث طول مسیر کوچ نیز برخوردار از طولانی ترین مسیر کوچ روی است.

وزیر جهاد  کشاورزی عنوان کرد: نژاد گوسفند سنگسری نژاد بومی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: با توجه به کم آبی هایی که در استان سمنان وجود دارد حمایت از الگوی کشت کم آب یکی از موضوعات مدنظر است که باید به طور ویژه مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: استان سمنان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی نیاز به حمایت ویژه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در بحث نهاده های دامی با تمهیداتی که اندیشیده شد در دو ماه اخیر توانستیم عقب افتادگی که در بحث نهاده های دامی داشتیم را به صفر برسانیم.

ساداتی نژاد اظهار داشت: در آبان هم از هفته آینده سهمیه آبان را در بازاها تأمین می کنیم که بتوانیم با نزدیک ترین زمان در خصوص تأمین نهاده های دامی اقدام لازم را انجام دهیم و به عبارتی از این جهت مشکلی نداریم.

وی در مورد نهاده های دام روستایی و عشایری اظهار داشت:  با توجه به وضعیت اقتصادی عشایر قرار شد شرکت پشتیبانی امور دام به صورت امانی نهاده به آنها واگذار کند و بعد از فصل بتواند با فروش دام خود تسویه حساب را انجام دهند یا از دامدار کارت با توجه به تسهیلاتی که در نظر گرفته می شود، بهره مند شوند که در این مورد به عنوان مصوبه سفر در خصوص مجموعه دام روستایی عشایری تصمیم گیری خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک درخواست هم در مورد مجتمع دامپروری بود که آن هم جزو مصوبات سفر است و مجوزش صادر شده است که مجتمع دامپروری هم بتواند در منطقه برای دام عشایر مستقر شود.

ساداتی نژاد اظهار داشت: در حوزه مربوط به گلخانه یکی از ضعف های استان سمنان است باتوجه به کم آبی که وجود دارد ما باید حداکثر بهره برداری و بهره وری را در آب داشته باشیم بنابراین توسعه گلخانه و ایجاد زیرساخت های مجتمع های گلخانه ای یکی از موضوعاتی است که مدنظر در این سفر است.

وی گفت: باید توسعه آبیاری نوین بهره وری آب را بالا ببریم و وزارت جهاد کشاورزی حداکثر اهتمام لازم را خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید