Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی:

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱.۲میلیون هکتار از اراضی کشور

تولید سالانه ۱۷ میلیون تن پروتئین در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱.۲میلیون هکتار از اراضی کشور با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، قنوات و چشمه‌ها هدفگذاری شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱.۲میلیون هکتار از اراضی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی روز شنبه در جریان سفر یک‌روزه به استان مرکزی و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در این استان، اظهار کرد: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۹۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تا پایان سال ۹۸ انجام شد.

وی اظهار داشت: مجموعه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آبخیزداری موجب شده تا  فرسایش خاک به میزان  ۹ تن در هکتار کاهش یابد و به موازات آن یک تا پنج برابر دبی چشمه و قنوات افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشارکت مردم در درختکاری و حفظ مراتع اهمیت زیادی دارد و باید فرهنگ کاشت درخت به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود.

خاوازی افزود: امسال ۳۳۰ هزار هکتار عملیات جنگلکاری، ۴۷ هزار هکتار درختکاری در رویشگاه‌های اصلی با هدف غنی‌سازی و ۳۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در عرصه‌های بیابانی کشور به منظور افزایش سرانه سبز انجام شده است.

وی در رابطه با سیمای کشاورزی کشور اظهار داشت: ایران از نظر تامین انواع میوه، سبزی و صیفی بیشتر از نیاز تولید دارد و طیف متنوعی از محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شاخص‌ترین محصول در بخش زراعت، گندم است که سالانه ۱۱ میلیون تن نیاز داخلی تامین می‌شود.

خاوازی اظهار داشت: صنعت پروتئین در کشور وضعیت مطلوبی دارد اما وابسته به نهاده‌های دامی است و سالانه ۱۷ میلیون تن پروتئین، ۱۱ و نیم میلیون تن شیر و ۲ و نیم میلیون تن انواع ماکیان در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: بیشترین چالش وابستگی به نهاده‌های دامی است که راه‌حل‌هایی در این راستا به دولت و سران سه قوا ارایه شده است.

ذخیره ۴۸۰ هزار مترمکعب آب در پارک آبخیز گردو

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: پارک آبخیز دره گردو در اراک با  ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه به طول ۱۰ و نیم کیلومتر و با ۱۹۵ سازه آبخیزداری ایجاد شده است.

مسعود منصور افزود: بیش از ۴۸۰ هزار مترمکعب آب پشت بندهای منطقه گردشگری گردو اراک ذخیره است.

وی اظهار داشت: ۵۵ هزار اصله نهال در ۹۵ هزار هکتار از اراضی دره گردو اراک کشت شده و چون در فصل گرم سال کمبود آب برای آبیاری وجود دارد، مخزنی با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب در این پارک آبخیز پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با بندهای ایجاد شده در منطقه گردشگری گردو  اراک آب همیشه جاری است و توان مدیریت سیلاب و سیل احتمالی وجود دارد.

توجه برنامه‌ریزان کشوری به تولیدات کشاورزی

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت:  ریل‌گذاری اصولی و  قوی در حوزه کشاورزی برای  برنامه هفتم توسعه کشور ضروری است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: صنعت کشاورزی از بخش‌های پیش رو و  نقش آفرین است که با توجه به اقتصاد مقاومتی باید به صورت علمی مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: توجه به تولیدات کشاورزی با توجه به زمان‌بندی و تامین نیاز کشور باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

امام جمعه اراک گفت: بخش کشاورزی حلقه های مفقوده زیادی را در زنجیره خود دارد که از جمله آن می‌توان به ضعف در صنایع تبدیلی، بسته بندی و یکپارچه سازی اراضی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: برای حل مشکلات در حوزه مصارف روغن خوراکی باید تدابیر مناسب اتخاذ شود و با کاشت ۵۰۰ هکتار زیتون و ۵۰۰ هکتار کلزا در این حوزه مدیریت تولید و مصرف در کشور تدارک شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید