Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه:

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت گیاهان داروی و توسعه گلخانه در کرمانشاه

وزیر جهاد کشاورزی از کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات و کشت گلخانه‌ای را به عنوان ظرفیت‌های استان کرمانشاه نام برد و گفت: این ظرفیت‌ها مورد حمایت کامل وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه است.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت گیاهان داروی و توسعه گلخانه در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی روز شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه در سرسرای شهدای دولت استانداری با حضور معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: با حمایت دولت آماده اختصاص اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های کشاورزی در استان کرمانشاه هستیم.

وی افزود: منابع مالی خوبی برای گیاهان دارویی و توسعه باغات در اراضی شیب دار در دولت اختصاص یافته و امیدواریم بتوانیم از محل این منابع به توسعه کشاورزی استان کرمانشاه کمک کنیم.

خاوازی با اشاره به این که استان کرمانشاه با ۹۵۰ هزار زمین کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار باغ در زمینه زراعت یکی از قطب های کشور است، تصریح کرد: در سال 99، میزان گلخانه‌های استان کرمانشاه به ۴۸ هکتار رسید، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۸ هکتار بود که امسال ۲۰ هکتار به آن اضافه شده اما بازهم استان عقب است.

وی شهرک‌های کشاورزی استان را ۳۰۰ هکتار دانست و اظهار امیدواری کرد: تا پایان دولت ۱۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از کرمانشاه به عنوان منطقه‌ای با تنوع آب و هوایی بالا یاد کرد و گفت: این استان به سرمایه‌گذاری ‌در حوزه کشاورزی نیازمند است که این آمادگی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

خاوازی به ظرفیت بالای فرآوری در استان اشاره کرد و افزود: ظرفیت فرآوری رشد خوبی داشته به طوری که در گذشته این ظرفیت در استان ۵۸۹ هزار تن بود که اکنون به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده و ظرفیت سردخانه‌ای استان هم به ۵۰ هزار تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی محدودیتی برای استان کرمانشاه قائل نیستیم و از استانداری می‌خواهیم بسترهای لازم مانند مجوزها و تسهیلات بانکی را فراهم کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به به ظرفیت دام و طیور در این استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ واحد 5 هزار راسی دام در استان در دست اجرا است که در زمینه اصلاح نژاد فعالیت می‌کنند و می‌تواند تحول بزرگی در زمینه دام استان ایجاد کنند.

خاوازی به تکمیل زنجیره طیور در استان اشاره کرد و گفت: ما آمادگی تکمیل این زنجیره شامل تخم مرغ و مرغ گوشتی را داریم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی تولید عسل و پرورش بوقلمون را از دیگر ظرفیت‌های پنهان کرمانشاه دانست و افزود: ما از توسعه واحدهای زنبور عسل و بوقلمون در این استان حمایت می‌کنیم.

خاوازی با اشاره به ابلاغ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی رییس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: این موضوع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و ما از تولید محصولات کشاورزی حمایت می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی کشت چغندرقند را از دیگر ظرفیت‌های استان کرمانشاه دانست و گفت: این محصول اکنون معادل ۷۵۰ هزار تن در استان تولید می‌شود که به زودی به یک میلیون تن می‌رسد.

خاوازی به سیستم آبیاری نوین در سطح ۸۱ هزار هکتار در استان اشاره کرد و افزود: ۵۰ هزار هکتار از طریق آب های مرزی و ۵۲ هزار هکتار هم از محل آب های شمال غرب و غرب اختصاص یا۵ته که از این رقم ۳۶ هزار هکتار آن  به بهره برداری رسید و ۱۳ هزار هکتار آن در دست بهره برداری است.

وی خواستار عنایت وزارت نیرو در زمینه تخصیص آب این اراضی شد.

وزیر جهاد کشاورزی میانگین بارش استان را ۴۸۲ میلیمتر دانست و آن را ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید