Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

حمایت وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی و دولتی در استان خراسان جنوبی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تشکیل کارگروهی از نخبگان با داشتن اختیارات لازم موافق هستیم و تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای انجام تحقیقات روی محصولات راهبردی استان ایده بسیارخوبی است که باید تقویت شود.

حمایت وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی و دولتی در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، خاوازی با بیان این مطلب در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان وزارت جهاد کشاورزی با تمام وجود در اختیار استان کم‌آب خراسان جنوبی هستیم و از فعالان این حوزه حمایت می‌کنیم تا طرح‌های خود را به برنامه تبدیل کرده پیش ببرند.

وی افزود: با تشکیل کارگروهی از نخبگان با داشتن اختیارات لازم موافق هستیم و تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای انجام تحقیقات روی محصولات راهبردی استان ایده بسیارخوبی است که باید تقویت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در تشریح ظرفیت‌های استان از حوزه زراعت خراسان جنوبی گفت و گفت: در این بخش اقدامات خوبی در استان انجام شده اما هنوز نیاز به کار زیادی داریم و کشاورزان باید به سمت کشت گیاهان کم آب‌بر سوق داده شوند.

خاوازی ادامه داد: کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ، ارقام متعدد جو، ارزن، خارشتر، گندم رقم تکاب، ارزن و سورگم با توجه به شرایط کمبود آب و نیاز استان باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی به جریان بازدید خود از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان  اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در این مرکز در دست انجام بود اما باید به منظور تقویت آن، نسبت به ایجاد ظرفیت ویژه ای در جذب اعضای هیئت علمی اقدام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صنعت طیور خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند این صنعت وابسته به دان‌هایی مانند ارزن و سورگم است و حتی بخشی از کنجاله را می‌پوشاند. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به این سمت سوق داده شود.

خاوازی تأکید کرد: در همین زمینه برنامه توسعه کشت گیاه خارشتر با توجه به میزان کم‌آب مصرفی، پروتئین بالا، ریشه یک‌متری و سایر مزایای آن در استان کم‌آب خراسان جنوبی باید دنبال شود.

وی، باغبانی را نیز یکی از مزیت‌های نسبی استان برشمرد و گفت: همانطور که کشت محصول زعفران در همه جای کشور گسترده و پخش شده برای محصول عناب خراسان جنوبی نیز شاید این اتفاق رخ بدهد. بنابراین باید برای محصولات استراتژیک زرشک و عناب استان‏ باغ مادری یا ذخیره‌گاه ژنتیکی داشته باشید.

وزیر با تأکید بر اینکه باید از گیاهان بومی استان محافظت شود، افزود: بدون چون و چرا این استان نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است که ما برای راه‌اندازی این صنایع در استان کمک می‌کنیم.

به گفته وی؛ برای حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی محدودیتی در پرداخت نداریم و تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دو محصول زرشک و عناب هنوز در برخی استان‌ها ناشناخته‌اند، بنابراین جهاد کشاورزی باید برای معرفی این دو محصول از همه ظرفیت‌ها استفاده کند، برای همکاری با صدا و سیما نیز هیچ‌گونه محدودیتی نیست و همه هزینه‌های مرتبط با این موضوع  را ما پرداخت می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر شرایط منابع آبی استان اظهار کرد: اگر کشاورزی به شکل سنتی در استان ادامه یابد منابع آبی تحت تأثیر شدید قرار خواهد گرفت بنابراین باید کشت محصولات کم آب‌بر توسعه یابد.

خاوازی متذکر شد: برای موضوع آب باید کار بزرگی صورت گیرد، بنابراین از مجمع نمایندگان چهار استان کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان درخواست داریم از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات ویژه‌ای برای قنوات مصوب کنند.

وی با اشاره به این که پرورش ماهی تیلاپیا، چهره اقتصادی استان را عوض می کند، افزود: در زمینه منابع آب شور و پرورش ماهی تیلاپیا در خراسان جنوبی آماده سرمایه‌گذاری هستیم. از سازمان جهاد کشاورزی استان می‌خواهیم این موضوع و جذب سرمایه‌گذار در این خصوص را به جد دنبال کنند و ما نیز آمادگی کامل در زمینه همراهی برای تحقق این برنامه را داریم.

به گفته وی؛ از ظرفیت بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان نیز می‌توان در این زمینه استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد و توسعه گلخانه‌ها هیچ‌گونه محدودیت اعتباری برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان نداریم، اما باید به این مسئله توجه داشت که در هر کدام از فعالیت‌های بخش کشاورزی اگر به صورت زنجیره‌ای اقدام نکنیم، موفق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نجات استان خراسان جنوبی در بحث آب با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به کمبود آب در استان باید به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بروید.

شایان ذکر است وزیر جهاد کشاورزی به‌منظور شرکت در مراسم افتتاح متمرکز پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان زیرکوه، به خراسان جنوبی سفر کرد و طی سفر دو روزه خود ضمن بازدید از مجتمع گلخانه‌ای، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، مجتمع پرورش شتر مرغ، مجتمع کشت و صنعت، واحد فرآوری و تولید نهاده‌های دامی، در مراسم افتتاح پروژه‌های سیستم های آبیاری نوین و آبخیزداری و آبخوانداری حضور یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید