Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی گامی مهم در جهت تولید

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی (گیاهان دارویی و صنعتی) گامی مهم در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به شمار می آید.

بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی گامی مهم در جهت تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، سید نقی عزیزی گفت: از آنجائی که بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی به هیچ گونه تکنولوژی و صنعتی نیاز ندارد و از طرفی این بهره برداری خسارتی به اکوسیستم مراتع وارد نمی کند، بر همین اساس این فعالیت در رونق اقتصاد نقش موثر و مفیدی را ایفا می‌کند.

وی به برخی مزایای توسعه کشت و پرورش گیاهان داروئی اشاره کرد و اظهار کرد: پرورش گیاهان دارویی علاوه بر تولید داروهای طبیعی، موجب تولید ناخالص ملی، ارزآوری از طریق صادرات، رونق بخشی در تولیدات داخلی و اشتغال زایی می‌شود.

این مقام مسئول، استان تهران را مستعد پرورش گیاهان داروئی دانست و در این باره خاطر نشان کرد: شهرستان های استان تهران بویژه شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات از لحاظ شرایط اقلیمی از پتانسیل خوبی برای پرورش گیاهان دارویی برخوردار هستند.

عزیزی در ادامه به برداشت صمغ گیاه مرتعی باریجه در استان تهران پرداخت و بیان داشت: در سال جاری و بر اساس قراردادهای منعقده با بهره برداران، تاکنون بیش از 6 تن برداشت این گیاه مرتعی صورت گرفته است.

وی کشت و بهره برداری گیاه باریجه را یکی از مصداق های اجرای طرح های مرتعداری چند منظوره (تلفیقی) در مراتع استان تهران برشمرد و تصریح کرد: تهیه و اجرای طرح های مرتعداری چند منظوره و توسعه کشت گیاهان دارویی به‌عنوان اقدامات جهشی مهم سال جاری در دستور کار جدی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید