Iranian Agriculture News Agency

با پایان یافتن فصل چرای دام در مراتع ییلاقی؛

مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران آغاز شد

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: همزمان با پایان یافتن فصل چرای دام در مراتع ییلاقی، مدیریت چرا در مراتع میانبند این استان آغاز شده است.

مدیریت چرای دام در مراتع میانبند استان تهران آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، ایرج قاسمی با اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی گفت: بنا به ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و به منظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی، این پروژه که از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی به شمار می آید در قالب طرح بهبود و اصلاح مراتع اجرا می‌شود.

وی مدیریت چرا در مراتع میانبند را بسیار با اهمیت دانست و در این باره اظهار کرد: به‌دلیل اینکه مراتع میانبند هر ساله در دو نوبت یکبار در فصل بهار و هنگام کوچ عشایر و دامداران به مراتع ییلاقی و یکبار در فصل پائیز و هنگام کوچ دام ها به سمت مراتع قشلاقی مورد تعلیف قرار می گیرند، حفظ و احیای این مراتع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این مقام مسئول وسعت مراتع استان تهران را 918 هزار هکتار اعلام کرد و بیان کرد: از این میزان 368 هزار و 69 هکتار جزو مراتع قشلاقی و 549 هزار و 931 هکتار جزو مراتع ییلاقی و میانبند است که ظرفیت مجاز چرای دام در این مراتع 585 هزار و 399 واحد دامی و تعداد بهره برداران 5 هزار و 582 بهره‌بردار است.

قاسمی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره برداری آنان باطل می‌شود.

رئیس اداره امور مراتع استان تهران خطاب به مرتعداران و بهره برداران تأکید کرد: بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه های چرای دام که تا پایان سال 98 صادر شده است باید حداکثر تا پایان سال 1400منجر به طرح اجرائی شود که در غیر این صورت این پروانه ها فاقد اعتبار خواهند بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید