Iranian Agriculture News Agency

با کشاورزان/ گفتگو با دهیار روستای کِرِشت و یکی از زنبورداران شهرستان پردیس

تولیدات زنبورداران نمونه کشوری، خواه ناخواه برند می‌شود

جذاب‌ترین قسمت زنبورداری، دنبال‌کردن ملکه بین قاب‌هاست!

حسین رحمانی، دهیار روستای کِرِشت و یکی از زنبورداران شهرستان پردیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در پردیس استان تهران می‌گوید: بطور کلی یک تولیدکننده صرفا باید متمرکز بر تولید محصول و افزایش کیفیت آن باشد و نباید خود را درگیر فروش محصول کند. پیشنهادی که به ذهن رحمانی دهیار کِرِشتی می‌رسد، این است که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی جهت خرید تضمینی عسل به مانند خرید تضمینی گندم تعامل و همکاری کنند.

تولیدات زنبورداران نمونه کشوری، خواه ناخواه برند می‌شود

 

 

حسین رحمانی، دهیار روستای کِرِشت و یکی از زنبورداران شهرستان پردیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در پردیس استان تهران می‌گوید: بطور کلی یک تولیدکننده صرفا باید متمرکز بر تولید محصول و افزایش کیفیت آن باشد و نباید خود را درگیر فروش محصول کند. پیشنهادی که به ذهن رحمانی دهیار کِرِشتی می‌رسد، این است که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی جهت خرید تضمینی عسل به مانند خرید تضمینی گندم تعامل و همکاری کنند.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ تا کنون حرفه زنبورداری را آغاز کرده و تعداد کلنی‌های او امسال به ۳۶۰ کلنی زنبور رسیده می‌گوید: برداشت‌ها در این چند سال متغیر بوده و گاهی به 3 تن هم رسیده، اما امسال سال پر برکتی برای او بوده و با توجه به شرایط منطقه‌ای، ۶۵۰ کیلو عسل برداشت کرده است.

رحمانی در مورد برند‌سازی عسل در ایران و مشکل بازاریابی آن برای فروش می‌افزاید: برای مطرح کردن برند عسل چون در درازای سال تولید نمی‌شود، برندسازی آن کمی مشکل است؛ مگر اینکه تولید آن مصنوعی و صنعتی باشد که در همه سال تولید می‌شود! تولیدات زنبورداران مطرح و نمونه کشوری، خواه‌ناخواه برند می‌شود و من معتقدم همه تولیدات زنبورداران در کشور باید برندسازی شود.

رحمانی که خود زنبورداری و حرفه تولید عسل را بطور تجربی از عموهای خود که سال‌های دراز است در این حرفه مشغول هستند آموخته می‌گوید: زنبورداری با همه سختی‌های خود جاذبه‌های زیاد دارد و من دوره آموزشی خاصی را ندیدم و سال‌هاست به‌ دلیل اشتغال عموهایم در این حرفه بصورت تجربی با روش‌ صحیح تولید عسل مرغوب آشنا شده‌ام و امروز خوشحالم که در این مسیر با تجربیات زنبورداران نمونه کشور مانند سلطانی( زنبوردار برتر کشور از تهران در سال 98)، شریفی و رحمان‌پور آشنا شده‌ام و بر دانش خود در تولید عسل ارگانیک مرغوب افزوده‌ام.
 

IMG-20200821-WA0094

 

وی در خصوص جذابیت‌های این حرفه و لحظه‌های بیاد ماندنی کار در تولید و برداشت عسل تصریح می‌کند: جذابترین قسمت کار زنبورداری دنبال کردن ملکه بین قاب‌هاست، به ویژه اگر علامت‌گذاری نشده باشد، باید کلی از چشم خرج کرد تا ملکه را پیدا کرد! کارکردن زنبورهای عسل چه زنبورهای کارگر، نر و خود ملکه و محافظت از کلنی بسیار زیباست و به جرات می‌توانم بگویم زنبورها خیلی نیشم زده اند؛ بخصوص وقتی «بد‌موقع» در کلنی را باز می‌کنی، تهاجمی می‌شوند و قطعا نیش خواهند زد!

رحمانی همچنین با اشاره به دشواری‌های این شغل و زحمات فراوان تولید عسل اظهار می‌کند: زنبورداری با همه زیبایی‌هایی که دارد، شغل سختی است و برای تولید عسل طبیعی و ارگانیک زنبوردار مدام در حال کوچ است، در شهریور از پای گَوَن و گیاهان مختلف به جای گرمتر کوچ می‌‎دهیم و بعد زمستان‌گذرانی، زنبورها را به بوشهر می‌بریم، زنبوردار برای تولید عسل مرغوب مدام ییلاق و قشلاق می‌کند. بعد از بوشهر در ایام نوروز شهرکرد، بعد اصفهان یا سمت دماوند کوچ می‌دهیم و در تیرماه که گَوَن گل می‌کند آن را به فضای مناسب جهت عسل گیری منتقل می‌کنیم. و در این ایام هر خانواده‌ای اگر همدل و همراه نباشد، کاری پا نمی‌گیرد و نمی‌توان موفق بود چون خانواده‌های ما در ایام کوچ باید تنها باشند.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس برای بهبود وضعیت حوزه کشاورزی و شرایط تولیدکنندگان این منطقه در زمینه برداشت عسل، خواستار توجه بیشتر مسئولین ذی‌ربط و تشویق مردم به سمت پرورش و ایجاد اشتغال از طریق زنبورداری و فراوری محصولات جانبی آن می‌شود. کما اینکه پتانسیل وجمعیت بالای شهرستان فضای مناسبی را برای ایجاد اشتغال فراهم می‌کند و فقط نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی است.

گفتگو: نساء نژاد زارع

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید