Iranian Agriculture News Agency

در جلسه هم‌اندیشی فرهنگ و مدیریت جهادی مطرح شد:

بخش کشاورزی در خط مقدم تولید کشور

با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر مدیران داخلی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد .

بخش کشاورزی در خط مقدم تولید کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در این نشست که با حضور آیت الله حیدری امام جمعه موقت اهواز و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد : امروز کار جهادی باید در دستور کار همه ما قرا گیرد، شرایط کنونی کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا معمولی نیست و بخش کشاروزی اکنون در خط مقدم تولید کشور قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی جایگاه تولیدکنندگان را در کشور مهم خواند و گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که صنعت کشاورزی باید خلا کمبود فروش نفت را نیز جبران کند، کشاورزی امروز به عنوان متولی تولید مواد غذایی مردم در خط مقدم تولید قرار گرفته و ما از تولیدکنندگان و متخصصان بخش کشاورزی حمایت می‌کنیم .

این مقام مسئول به وجود برخی دلالان بازار در عرصه‌های مختلف اعم از روغن خوراکی اشاره کرد که ناشی از نبود مدیریت و نظارت صحیح به بازار است .

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این مطلب که آقایانی هستند که بازار روغن خوراکی کشور را در دست گرفته و سود کلان از این موضوع می برند گفت: این افراد یا در کارخانه‌ها شریک هستند یا کلزا را از کشاورزان خریداری و با تاخیر به آنها پول را پرداخت می‌کنند که این خود باعث عدم تمایل کشاورزان به کشت کلزا می‌شود که مجدانه اینگونه مباحث را پیگیری خواهیم کرد.

وی درخصوص ویژگی‌های یک مدیر جهادی تصریح کرد: یک مدیر جهادی جهت مقابله با سختی‌ها پیشتاز است و وقت و مکان نمی‌شناسد، ما به اینگونه افراد نیاز داریم تا مدیریت جهادی داشته باشیم؛ به گونه‌ای که ساختار و همکاران و همراهان جهادی عمل کنند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم .

اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۰۰ هزارهکتاری باید اولویت قرار گیرد  

نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم در خوزستان اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که تخصیص منابع آبی و مالی آن هنوز مشکل دارد .

سید عبدالنبی موسوی فرد گفت: انتقال آب خوزستان از سرشاخه‌های کارون، قطع دست واسطه‌ها در بخش‌های مختلف صنعت، مکانیزه کردن توزیع آب بخشی دیگر از اقداماتی است که باید به آن توجه و پیگیری شود .

وی افزود: بنا نیست رودخانه‌های برخی استان‌ها مملو از آب شود ولی در استان خوزستان بیش از ۱۰۸ روستا فاقد آب آشامیدنی باشند لذا این مسائلی است که پیشنهاد می‌شود مجلس پیگیری کنند تا به سرانجام برسد .

شرایط کرونا ثابت کرده باید روی اقتصاد مقاومتی و صنعت کشاورزی تکیه کنیم 

خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در بخش دیگری از این جلسه به پتانسیل‌های بالای خوزستان به عنوان قطب کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: کشاورزی پایه اصلی اقتصاد کشور است و شرایط کرونا ثابت کرده باید روی اقتصاد مقاومتی و صنعت کشاورزی تکیه کنیم .

امیری زاده اظهار کرد: خوزستان قلب انرژی و اقتصاد کشور و دارای ظرفیت‌های منحصر بفردی در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی است است، این استان با تولید ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی بوده و نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد و مقام نخست را در تولید اکثر محصولات کشاورزی  را نیز در کشور به خود اختصاص داده است  .

این مقام مسئول تصریح کرد: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی اکثر صنایع در کشور شده، این صنعت کشاورزی است که درخط مقدم تولید قرار گرفته است از این رو باید در این زمینه مدیریت جهادی داشته باشیم .

وی، نبود صنایع تکمیلی کشاورزی در استان را یکی از مشکلات خواند و گفت: میزان تولید چغندرقند استان یک میلیون تن بوده و تا افق ۱۴۰۴ این میزان به ۴ میلیون تن خواهد رسید که در حال حاضر دو کارخانه قند در استان وجود دارد که در حال حاضر تنها یکی از آنها فعالیت می‌کند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که خام فروشی محصولات صورت نگیرد و به دنبال سرمایه‌گذار برای تاسیس کارخانه چغندرقند و کلزا هستیم و امیدواریم بتوانیم این معضل را در استان حل کنیم .

امیری زاده بیان کرد: بیشترین سطح کشت کلزا در شهرهای شمالی استان یعنی ایذه، باغملک، شوش، شوشتر و دزفول وجود دارد، سال گذشته ۴۵ هزار تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شد و با وجود اینکه ۴۶ درصد کلزا حاوی روغن است که این مهم اهمیت ایجاد صنایع تکمیلی کشاورزی را در استان  دو چندان می‌کند .

وی ضمن ارائه گزارش عملکردی از سیمای عمومی کشاورزی استان افزود: خوزستان به لحاظ منابع آبی، زیرساخت‌های کشاورزی و پرورش ماهی از پتانسیل مطلوبی برخوردار بوده، اما با چالش‌هایی نیز مواجه است.

امیری زاده همچنین افزود: عدم تامین منابع آبی برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان یکی از مشکلات است که علیرغم تخصیص منابع آبی دراستان؛ همچنان این مشکل در کشور حل نشده و این منابع هنوز تخصیص نیافته است .

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در بودجه امسال رقم ۵۰ میلیارد تومان برای این طرح اختصاص یافته که تنها برای مراحل مطالعاتی طرح استفاده خواهد شد از این رو نیازمند تخصیص منابع مالی و آبی برای فاز دوم ۵۵۰ هزار هکتاری طرح مقام معظم رهبری هستیم که امیداواریم به زودی محقق شود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید