Iranian Agriculture News Agency

خاوازی:

کشاورزی قراردادی در صنایع تبدیلی یک موفقیت است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی برای کشاورز و صنایع تبدیلی یک موفقیت محسوب می‌شود.

کشاورزی قراردادی در صنایع تبدیلی یک موفقیت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از آرزوهای بخش کشاورزی حضور زنجیره تولید در کنار بخش کشاورزی است که در شهرستان بردسیر تحقق پیدا کرده است گفت: کشاورزی قراردادی برای کشاورز و صنایع تبدیلی یک موفقیت محسوب می‌شود. 

کاظم خاوازی روز پنجشنبه در سفر به بردسیر و بازدید از مزارع گل محمدی در این شهرستان افزود: در کارخانه گلاب زهرا شهرستان بردسیر علاوه بر گلاب، محصولات دیگر نیز تولید می‌شود که ارزش افزوده اقتصادی کالا را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: اگر این مورد به صورت زنجیره تولید اتفاق بیفتد و تشکلی از کشاورزان تشکیل شود و آنها تقاضای این کار را داشته باشند به مراتب مطلوب تر است و ما حمایت بیشتری از آنها به عمل خواهیم آورد.

همچنین امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی خط سوم گلاب زهرا در روستای جغدری بخش لاله‌زار با ۱۰ دیگ تقطیر یا گلاب گیری یک تنی اول، ۲ عدددستگاه تقطیر دوم و همچنین یک دیگ بخار ۱۰ تنی به بهره برداری رسید.

با توسعه کارخانه گلاب زهرا بردسیر از محل تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۵۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش، ظرفیت فرآوری گل محمدی کارخانه مذکور از ۴۰ تن به ۹۰ تن در روز افزایش یافت.

میزان اشتغال این واحد ۳۰ نفر به صورت دائم و ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر روز کارگر به‌طور غیرمستقیم در یک دوره گل چینی است.

سطح زیر کشت گلستان های گل محمدی در استان کرمان بالغ برچهار هزار و ۳۰۰ هکتار با تولید هشت هزار تن است و شهرستان بردسیر با مساحتی بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ هکتار رتبه اول را در بین شهرستان های این استان به خود اختصاص داده است.

اشتغال ایجاد شده در شرایط برداشت محصول گل محمدی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر روز است که از اوسط اردیبهشت ماه تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

گل محمدی برداشت شده در هشت واحدهای صنعتی و هفت واحد نیمه صنعتی و حدود ۳۵ واحد سنتی در استان کرمان فرآوری می شود و فرآورده اصلی این محصول گلاب و اسانس است که بخشی از این محصول تولیدی به استان های دیگر عرضه می شود.

همچنین امروز در ادامه سفر ۲ روزه کاظم خاوازی و هیات همراه به استان کرمان، خط سوم کارخانه گلابگیری گلاب زهرا و گلستان های گل محمدی شهرستان بردسیر مورد بازدید قرار گرفت.

در این بازدید وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا از باغ های گلستان گل محمدی بازدید و در جریان برداشت پایانی این محصول قرار گرفت.

دو کشاورز و فرماندار بردسیر در آیین بازدید کاظم خاوازی از گلستان های گل محمدی مسائل و مشکلات باغداران این شهرستان را به اطلاع وی رساندند که از جمله تقاضای مساعدت در تکمیل واحدهای فرآوری گل و سایر صنایع مرتبط بود که وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ اعلام کرد آمادگی کامل برای حمایت از افرادی که بخواهند در بخش صنایع تکمیلی سرمایه گذاری کنند وجود دارد و در صورت نیاز به تسهیلات در اختیار آنها قرار می گیرد و در زمینه آبرسانی و تکمیل عملیات آبرسانی نیز اعلام آمادگی می کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید