Iranian Agriculture News Agency

نشست تشکل‌های بخش کشاورزی استان کرمان با وزیر جهادکشاورزی برگزار شد

ضرورت تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با فوریت در استان کرمان

نشست تشکل‌های بخش کشاورزی استان کرمان با وزیر جهادکشاورزی، با حضور استاندار کرمان، رییس مجمع نمایندگان استان، رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان و نمایندگان و اعضای تشکل های بخش کشاورزی استان، در اتاق بارزرگانی، صنایع معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد.

ضرورت تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با فوریت در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، "محمدجواد فدائی" استاندار کرمان در این نشست بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مسئولان تاکید کرد و گفت: در زمان حضور مسئولین ارشد کشوری نباید مباحث تکراری مطرح شود بلکه باید نتایج کارها و اقدامات کارشناسی شده ارایه دهیم.

وی بیان کرد: در جلسات با مسئولین ارشد کشوری، اگر دو مورد از مشکلات استانی را حل کنیم خیلی بهتر از آن است که مباحث زیادی مطرح اما مشکلی از استان حل نشود لذا اگر مباحث کارشناسی ارایه دهیم خیلی مفیدتر از بازدیدهای وزیر خواهد بود.

شهباز حسن‌پور، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده به ویژه در بخش کشاورزی و در محصولات پسته و خرما، به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با فوریت در استان کرمان برای این دو بخش نیاز داشته ضمن آنکه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای احیای باغات استان هستیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش کشاورزی متولی و صاحب ندارد، تصریح کرد: برای بخش های صنعت و شرب، موضوع انتقال آب عملیاتی و اجرایی شده که نمونه آن را می توانیم در بحث انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی مشاهده کنیم اما متاسفانه هیچ برنامه ای برای تامین آب در بخش کشاورزی وجود ندارد این در حالی است که با اراده دولت، می تواند خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان را برای بخش کشاورزی تصویب کرد.

وی تفویض اختیارات به استان‌ها را امری الزامی در توسعه بخش کشاورزی استان ها دانست و بیان کرد: از وزیر جهادکشاورزی می خواهیم در این سفر بخشی از اختیارات وزارتخانه را را به استاندار و مدیران جهادکشاورزی استان واگذار کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان، کرمان را پهناورترین، محرومترین و حادثه‌خیزترین استان کشور دانست و بیان کرد: متاسفانه با این همه ظرفیت در بخش کشاورزی استان کرمان، متاسفانه این بخش در مظلومیت کامل قرار دارد که انتظار می رود نگاه ویژه ای به این بخش از سوی مسئولین داشته باشیم.

براساس این گزارش "سید مهدی طبیب‌زاده" رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست گفت: 30 درصد GDP استان کرمان متعلق به بخش کشاورزی است که باتوجه به وسعت این بخش، بهره‌وری لازم از این حوزه صورت نمی گیرد لذا باید بازنگری در کشاورزی استان کرمان صورت گیرد.

وی با اشاره به قیمت آب عنوان گرد: متاسفانه استان کرمان در سنوات گذشته با چالش کمبود آب روبرو بوده این در حالی است که بخش اعظمی از آب مصرفی در استان کرمان در بخش کشاورزی است که باید الگوی کشت درستی تنظیم شود تا در این بخش بهره‌وری لازم براساس میزان آب مصرفی و وسعتی که در بر می‌گیرد، داشته باشیم

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به آغاز تولید بذر در استان کرمان، اظهار کرد: تحریم های اعمالی بر علیه جمهوری اسلامی، تاخیر در ورود بذ و گرانی بذرها به دلیل افزایش قیمت ارز، باعث شده که آسیب جدی به کشاورزی در جنوب استان وارد شود لذا تولید بذر در جنوب استان شروع شده و باید توجه جدی در خصوص تولید بذر داشته باشیم.

طبیب‌زاده به وضعیت پسته در استان کرمان اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون پسته های سال گذشته در انبارهای پسته داران وجود دارد و با توجه به فرارسیدن فصل برداشت پسته، شاهد انباشت این محصول در انبارها خواهیم بود که با توجه به افزایش نرخ دلار و ثبات ماندن نرخ خرید و فروش پسته در کشور، پسته‌کاران دچار ضربه های اقتصادی خواهند شد که نیاز است در این راستا یک بازنگری صورت گیرد.

وی بر صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید چاره‌ای برای تامین نقدینگی کشاورزی اندیشیده شود. متاسفانه کمتر کشاورزی وارد مبحث صادرات می‌شود این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی می تواند بسیار ارزآور برای کشور باشد که در این راستا لازم است بانک کشاورزی در بحث صادرات همکاری لازم را داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: از وزیر جهادکشاورزی درخواست داریم دو صندوق خرما و پسته در استان کرمان راه‌اندازی شود و محدودیت‌ها برای راه‌اندازی این صندوق‌ها برداشته شود.

طبیب زاده استان کرمان را جزء بزرگترین استان های کشور در تولید محصولات گلخانه ای عنوان کرد و گفت: محدودیت‌های در کاربردهای آب داریم. حدود 25 درصد آب بخش کشاورزی فقط توسط کشاورزان و صرفا برای حفظ مالکیت کشاورزیشان و آبیاری درختانی مصرف می شود که هیپ بهره برداری از آن نمی کنند لذا اگر قانون آئین نامه در این زمینه اصلاح شود و مالکیت کشاورزان بدون سبز بودن زمین‌هایشان حفظ شود، 25 درصد در بخش آب صرفه جویی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید