Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان :

وجود پتانسیل پرورش کرم ابریشم راهی برای اشتغال و افزایش درآمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: توزیع رایگان نهال توت اصلاح شده با هدف پرورش کرم ابریشم به دلیل سود دهی بالا در کردستان آغاز شد.

وجود پتانسیل پرورش کرم ابریشم راهی برای اشتغال و افزایش درآمد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پرورش کرم ابریشم در ایران اهمیت اقتصادی فراوانی  دارد. پرورش کرم ابریشم به دلیل سود دهی بالا امروزه  توجه های زیادی را به خود جلب کرده است و  بعنوان شغلی پر درآمد مناسب و با هر میزان از سطح زمین و با توجه به ظرفیت متقاضیان می تواند بعنوان شغل اول یا شغل دوم، در استان کردستان که دارای شرایط مناسب جغرافیایی است، ترویج گردد. 

اما آنچه در این شغل پردرآمد مدنظر است ارتباط طبیعت با تولید ابریشم است که بسیار حائز اهمیت است. 

غذای اصلی کرم ابریشم تغذیه از برگ درخت توت است براین اساس برای تامین آن می توان در هر هکتار  5 تا 8 هزار نهال توت اصلاح شده را کاشت کرد که میانگین حدودا 6 هزار اصله را می توان کاشت کرد و برای هر جعبه حدودا 200 نهال توت اصلاح شده کفایت می کند.

سپری در این مورد اظهارکرد : هر جعبه تخم نوغان 24 تا 27 هزار تخم را شامل است و اگر از این تعداد 20 هزار لارو به پیله بروند، با توجه به وزن 1.8 تا 2.2 گرم هر پیله کرم ابریشم یعنی میانگین 2 گرم حدودا 40 کیلو پیله تر خواهیم داشت.

وی افزود:وقتی پیله ها خشک می شود، از 40 کیلو پیله تر حدودا 16 کیلوگرم پیله خشک حاصل می شود و اگر در زمان پیله تنی  حتی مکان مناسب که حدودا برای هر جعبه 20 مترمربع است، موجود نباشد باز هم اگر شرایط بهداشتی رعایت شده باشد، حدودا 12 کیلو پیله خشک را می توان برداشت کرد. 

وی ضمن تاکید بر درآمدزایی این شغل گفت:  اگر مکان پیله تنی مناسب باشد می توان 16 کیلو و اگر بهداشت و برنامه پرورش اصولی رعایت شود تا 18 کیلو پیله را هم می توان برداشت کرد.

سپری ادامه داد: در این راستا و با توجه به تجربه های کسب شده در طی چند سال اخیر در استان، هر چند شرایط کامل و ایده آل نداشتیم اما 12 تا 14 کیلوگرم پیله خشک را برداشت کرده‌ایم که با میانگین کشوری برابری می نماید و این نشان از ظرفیت بالای استان در امر پرورش کرم ابریشم است. 

وی اظهار کرد: اگر 12 کیلوگرم پیله را برداشت کرد و کف قیمت پیله در بازار 170 هزار تومان  تعیین شود حدودا 2 میلیون تومان سود یک جعبه خواهد بود وهر هکتار می تواند نهال 30 جعبه را تامین کند و با کف قیمت و حتی اگر  شرایط ایده آل هم نباشد، می توان 60 میلیون سود به همراه داشته باشد و مهمتر اینکه  خرید پیله ها بصورت خرید تضمینی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد : اگر هزینه های پرورش را برای 30 جعبه حدودا 10 میلیون در نظر بگیریم می توانیم 50 میلیون سود خالص برداشت کرد و جالب تر از اینکه  این سود در مدت 40 تا 46 روز حاصل می شود. 

وی با اشاره به  فرموده مقام معظم رهبری درراستای نامگذاری سال بعنوان سال جهش تولید یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در اسفند ماه اقدام به توزیع رایگان نهال توت اصلاح شده می‌کند و جدای از آن تخم های نوغان و مواد و وسایل ضدعفونی هم بصورت رایگان در اردیبهشت توزیع می‌شود.

به گفته سپری :نهال های توت بعد از سه سال قابلیت برداشت دارند و زمین های درجه سه برای کاشت این نهال ها که بسیار مقاوم است و همچنین حواشی زمین های باغی یا زراعی، مناسب است. 

وی در پایان اذعان کرد: امید است که با ترویج این حرفه، که هم‌اکنون با همت مجموعه  تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان شروع شده بتوانیم گامی در افزایش جهش تولید و بهروری بیشتر درآمد خانوارها، چه شهری و چه روستایی برداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید