Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

9 هزار هکتار گلخانه در دولت تدبیر و امید ایجاد شد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 17 هزار و 400 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که نزدیک به 9 هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید احداث شده است.

9 هزار هکتار گلخانه در دولت تدبیر و امید ایجاد شد

به گزارش ایانا، مهندس عباس کشاورز در حاشیه آئین کلنگ زنی پروژه های تولیدی بخش کشاورزی شهرستان اسدآباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر، میزان تولید سبزی و صیفی در گلخانه ها 2 میلیون و 700 هزار تن است؛ 70 درصد خیار مورد نیاز کشور در گلخانه ها تولید می شود و پس از آن محصولاتی نظیر گوجه فرنگی و فلفل و گیاهان دارویی قرار دارند.

وی با اشاره به نقش گلخانه ها در صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال و تولید برای صادرات، تصریح کرد: پیش بینی شده سالانه حدود 4 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود که امیدواریم با حمایت های مالی و تسهیلاتی سیستم بانکی انجام خواهد داد و اقبال سرمایه گذاران این برنامه عملی شود.

کشاورز با بیان این که در مورد محصول سیب زمینی باید فصل تولید را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: این کار آغاز شده است ولی باید شتاب بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به این که در جنوب و شمال کشور سیب زمینی تولید می شود، به کشاورزان توصیه کرد : از آبیاری میکرو باید استفاده شود و همچنین کشت نشایی سیب زمینی باید توسعه یابد.

کشاورز با بیان این که مزیت تولید کشت های گلخانه ای موجب گرایش کشاورزان می شود، گفت: در جنوب کشور که در این فصل بارندگی خوب و هوا معتدل است، کشت در فضای باز انجام می‌شود اما در مناطق مرکزی و سرد تولید سیب زمینی در فضای باز مزیت ندارد و باید به گلخانه ها منتقل شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، راهکار رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را رونق تولید داخلی عنوان کرد و افزود: لازمه رونق تولید، همکاری و تعامل دولت، بخش خصوصی و مردم است.

وی، اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه دانست و اظهار کرد: ایجاد اشتغال تنها از طرف دولت امکانپذیر نیست و دولت باید خود را کوچک و چابک کند تا بخش خصوصی راحت تر بتواند به فعالیت اقتصادی بپردازد.

کشاورز با اشاره به این که استان همدان در تولید سیب‌زمینی، سیر، کشمش و گردو از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین استان ها در کشور است، یادآور شد: همدان در نقطه مرتفع قرار دارد و از نظر جغرافیایی، کشاورزی و دامداری باید با کشاورزی عجین باشد که این گونه نیز هست.

وی گفت: با نسخه های قدیمی مشکلات بحش کشاورزی را نمی توان حل کرد، بلکه نیازمند رویکرد های جدید در این حوزه هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید