Iranian Agriculture News Agency

سرپرست اداره منابع طبیعی تهران:

پروژه های آبخیزداری در جنوب شرق و شمال غرب پایتخت اجرا می شود

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران گفت: با هدف کنترل سیل و رسوب در سال جاری 3 پروژه آبخیزداری در جنوب شرق و شمال غرب پایتخت با اعتبار 35 میلیارد ریال و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا در می آید.

پروژه های آبخیزداری در جنوب شرق و شمال غرب پایتخت اجرا می شود

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، رضا آقائی افزود: این پروژه ها در 3 حوزه آبخیز کن و وردیج-واریش در شمال غرب و قصر فیروزه در جنوب شرق تهران و در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث بندهای سنگی-ملاتی، خشکه چین و گابیونی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه وقوع سیل تهدیدی جدی برای شهر تهران به شمار می آید تصریح کرد: حوزه های آبخیزی که در بالادست شهر تهران قرار دارند مشرف به این شهر هستند و به عنوان حوزه های آبخیز شهری محسوب می شوند که در اثر بارش های شدید و یکباره، سیلاب به همراه رسوبات تهدیدی جدی را برای شهر تهران رقم می زند که اجرای پروژه هائی از این دست تأثیر زیادی در کنترل سیل و کاهش آسیب ها و تخریب های ناشی از آن خواهد داشت.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان تهران در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به این مهم و برای مقابله با این تهدید، طرح جامع کنترل سیل حوزه های آبخیز تهران تهیه و به فرمانداری تهران ارائه شده است اما تا کنون اعتباری در این خصوص تخصیص نیافته که با توجه به اهمیت موضوع امیدواریم مسئولان و دست اندرکاران هرچه سریعتر اعتبارات مورد نیاز این طرح جامع را تأمین تا شاهد تداوم اجرای این پروژه ها در سطح حوزه های آبخیز شهر تهران باشیم.

آقائی اقدامات آبخیزداری را یکی از راهکارهای علمی و بسیار موثر در کنترل سیل و کاهش خسارات ناشی از آن دانست و بیان داشت: اقدامات آبخیزداری علاوه بر کنترل و کاهش اثرات سیل و رسوب، موجب تقویت سفره های آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی می شود.

این مقام مسئول درباره اثربخشی اقدامات آبخیزداری که در سال گذشته و در زیرحوزه های آبخیز کشار و سولقان انجام شده است اظهار داشت: با بارندگی های شدیدی که در ابتدای سال جاری داشتیم این اقدامات توانست اثرات سیل را در منطقه به شدت کاهش دهد و حدود 30 هزار مترمکعب رسوب را کنترل و از بسیاری خسارت های جانی و مالی جلوگیری کند.

وی به ذکر نمونه دیگری از اثربخشی اقدامات آبخیزداری که در سال گذشته و در زیر حوزه آبخیز امامزاده داود اجرا شده است اشاره کرد و یادآور شد: با مرمت سازه های احداثی در این زیر حوزه علاوه بر تعدیل شیب آبراهه ها، از سقوط دو مورد بهمن جلوگیری به عمل آمد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید