Iranian Agriculture News Agency

خون میرزایی:

رتبه نخست کشور در تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در جهان

رییس سازمان شیلات ایران گفت:‌ این سازمان به دنبال تکمیل چرخه استفاده از منابع آبی به عنوان محور توسعه در زمینه‌های باغی و گردشگری است.

رتبه نخست کشور در تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در جهان

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نبی اله خون‌میرزایی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در سفر به استان خراسان جنوبی اظهار کرد: استفاده از پتانسیل‌های آبزی‌پروری استان با توجه به محدودیت منابع آبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به رتبه نخست ایران در تولید ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در دنیا به اهمیت استفاده از سایر منابع آبزی از جمله ماهی تیلاپیا اشاره و خاطرنشان کرد: استان خراسان جنوبی یکی از چهار استان فعال در زمینه تولید تیلاپیا در کشور به شمار می‌رود که انتظار است این ظرفیت در توسعه کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی مورد توجه جدی کشاورزان و مسئولان قرار گیرد.

خون میرزایی با بیان این که اقلیم خراسان جنوبی به لحاظ داشتن ترکیبی از دو ویژگی درجه شوری آب و حرارت مناسب، قابلیت پرورش گونه‌های مختلفی از آبزیان را دارد، گفت: در گذشته فعالیت‌های شیلاتی را منتزع از سایر فعالیت‌ها در نظر می‌گرفتند اما اکنون خود در تلفیق با فعالیت‌هایی همچون فعالیت‌های گردشگری، باغبانی و زراعی قابل تعریف است، همانند آنچه که امروز در بخش صید تفریحی این مجموعه مشاهده می‌کنید.

وی با اشاره به این که آبزیان مصرف آب چندانی ندارند و از همان آب میتوان برای مصارف زراعی، باغی و سایر فعالیت‌ها استفاده کرد، یادآور شد: در همین راستا فعالیت‌های تلفیقی شیلات در خراسان جنوبی کاملا قابل اجراست و هر کجا ظرفیت آبی وجود داشته باشد می‌توان در آن شیلات را پرورش داد.

رئیس سازمان شیلات، خراسان جنوبی را یکی از ۴ استان پایلوت برای انجام فعالیت های تجاری مرتبط با ماهی تیلاپیا دانست و افزود: این استان بنابراین ظرفیت بالقوه‌ای در این زمینه و سایر فعالیتهای شیلاتی داشته و هیچ محدودیتی ندارد.

وی با بیان این که میزان تولیدات شیلات کشور در ۴۰ سالگی انقلاب نسبت ابتدای انقلاب، ۴۰ برابر شده است، خاطرنشان کرد: عمده این فعالیت صورت گرفته در کشور همراه با دانش بومی بوده و با این پیشرفت قطعا از برنامههای توسعهای در افق ۱۴۰۰، جلوتر خواهیم بود.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر این که اکنون مشکل فنی و تکنیکی بر سر راه کارمان نداریم، اضافه کرد: در زمان حاضر ایران رتبه اول جهان را در پرورش قزل آلای سردآبی در آب شیرین دارد، همچنین در صید فراساحلی در غرب اقیانوس هند ناوگان ایران، با رتبه اول در منطقه و رتبه دوم در تمام اقیانوس هند، می درخشد.

بر اساس این گزارش، در سفر رئیس سازمان شیلات ایران به خراسان جنوبی، پروژه صیادی تفریحی در شوکت‌آباد بیرجند و پروژه پرورش ماهیان زینتی شهرستان قاینات افتتاح شد.

کلنگ‌زنی بزرگترین مزرعه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیای کشور در شهرستان فردوس، از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه دکتر خون میرزایی به استان خراسان جنوبی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید