Iranian Agriculture News Agency

توسط موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و دانشگاه زنجان صورت گرفته است؛

پرواربندی بره به روش تغذیه خزشی

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و دانشگاه زنجان، به یک روش نوین پرواربندی تحت‌عنوان پرواربندی بره به روش تغذیه خزشی دست یافته‌اند.

پرواربندی بره به روش تغذیه خزشی

به گزارش خبرنگار ایانا در زنجان، اقتصادی‌ترین روش نه تنها در ایران بلکه در جهان محسوب شده و سن کشتار بره‌پروار افشاری را از 270 روز به 145روز در وزن مناسب کشتار 50 کیلوگرم کاهش داده است.

در این روش بره‌ها بعد از تولد و دریافت آغوز و شیر مادر، از سن 10 روزگی خوراک خزشی دریافت می‌کنند و تا سن 75 روزگی همراه میش بوده و سپس میش‌ها از مراتع بهاری استفاده و بره‌ها یکبار در روز شیرمادر را دریافت کرده و پس از پروار شدن به وسیله خوراک خزشی در سن 145 روز با وزن 50 کیلوگرم کشتار می‌شوند.

این روش به عنوان روش برتر و جدید پروار بره‌ها از لحاظ ترکیب لاشه و توجیه اقتصادی اعلام می‌شود.

این روش با رویکرد حفظ منابع پایه ژنتیکی، تولید پایدار، اشتغال، قطع وابستگی و صرفه‌جویی ارزی انجام شده و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی به بار می‌آورد.

کاهش هزینه‌های پرورش دام، افزایش بهره‌وری، کاهش طول مدت برگشت سرمایه جاری، استفاده بهینه از پتانسیل دام برای تولید گوشت بیشتر و چربی کمتر، ایجاد روند تولید در جهت ذائقه و سلامتی مردم، افزایش توسعه و توجیه اقتصادی صنعت گوسفندداری، کاهش تخریب مراتع به واسطه خروج دام از مرتع، کاهش آثار زیان‌بار زیست محیطی به واسطه کاهش فرسایش مراتع، بهبود ظرفیت چرای مراتع، امکان بره‌گیری و 3 بار زایش میش در دوسال و امکان برگشت سریع میش از وضعیت تولید شیر دوره جاری به وضعیت تولید مثلی دوره بعدی از جمله آثار مثبت این روش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید