Iranian Agriculture News Agency

سرپرست جهادکشاورزی بابلسر با اعلام برگزاری جشنواره نیشکر؛

نهادینه‌کردن شکرسرخ در سبد غذایی ضروری است

برگزاری جشنواره نیشکر ۲۰ دی امسال در بابلسر

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی بابلسر، از برگزاری جشنواره بزرگ نیشکر بهنمیر در 20 دی ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد.

نهادینه‌کردن شکرسرخ در سبد غذایی ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حمیدرضا رحمانی اظهار کرد: کشت نیشکر در شمال ایران از صدها سال پیش در سواحل دریای مازندران به ویژه در بهنمیر، به عنوان یکی از پیشتازان عرصه تولید نیشکر و فرآورده‌های آن مطرح و متداول بوده است.

رحمانی افزود: در بهنمیر دو نوع نیشکر وجود داشته که شامل، خار ل له و هندی ل له بوده (خار ل له در گویش محلی به معنی نی خوب و هندی ل له به نی هندی گفته می‌شود).

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی بابلسر درباره کاشت نیشکر گفت: خاک‌های عمیق با بافت متوسط تا نیمه سنگین برای کشت نیشکر مفید بوده  و نور کافی یکی از عوامل محیطی اثرگذار بر پنجه زنی و رشد و نمو این گیاه است.

اوافزود: توسعه و گسترش نیشکر به طور منحصر از طریق قلمه صورت می‌گیرد و تعداد قلمه‌هاى نیشکر کاشته شده درهرهکتار به شرایط محیط، رقم گیاه، مقدار و چگونگى آبیاری، روش کاشت و سایر عوامل دیگر بستگی دارد اما در هر صورت پس از تهیه زمین و قلمه‌ها براى هر هکتار زمین حدود 15-10 هزار قلمه مورد نیاز است.

رحمانی بیان کرد: جوانه‌زنی، جذب عناصرغذایی و آب در نیشکر به طور مستقیم به درجه حرارت هوا بستگی دارد، به طوری‌که بهترین حد جوانه زنی در دمای 34 درجه صورت می‌گیرد و تنها عامل محدودکننده رشد این گیاه سرما و خشکی است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی بابلسر با بیان اینکه سالانه حدود 125 هکتار از اراضی کشاورزی بهنمیر به کشت این محصول اختصاص می‌یابد، گفت: زمان مناسب کاشت نیشکر در شرایط آب وهوایى مازندران از نیمه دوم فروردین ماه تا اواخر آبان است و بهره‌برداری از نیشکر از آبان آغاز و تا اسفند ادامه می‌یابد.

او درباره ارزش غذایی و داروئی شکر سرخ گفت: شکر قهوه‌ای حاوی املاح مفید شامل، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم بوده که هر 100 گرم شکر قهوه‌ای حاوی حدود 370 کالری است درحالی که در شکر سفیداین مقدار به 400 کالری می‌رسد.

این مسئول افزود: نیشکر فرآورده‌های مختلفی دارد که به عنوان مثال، عصاره تازه آب این محصول شامل آنزیم‌های زنده و موادغذایی است، که درجلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلو درد موثر است و به آسانی توسط بدن برای تغذیه سریع جذب می‌شود، همچنین پتاسیم بالا در نیشکر دربهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا نیز موثر است.

رحمانی درباره برداشت، فرآوری و تولید نیشکر اظهار کرد: برداشت نیشکر به دو صورت مکانیزه و دستی صورت می‌گیرد که در بهنمیر برداشت به صورت دستی است.

اواضافه کرد: عملکرد نیشکر در حدود 65 الی 80 تن نی تر در هکتار بوده که بعد از فرآوری به حدود  6.5 الی 8تن در هکتار شکر سرخ تبدیل می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه در بهنمیر 18 کارگاه نیشکر فعال است، افزود: در هر کارگاه تقریبا یک دستگاه آبگیر،4 دیگ تغلیظ به حجم 200 لیتر موجود است.

او ادامه داد: روند تولیدشکر سرخ در هر دیگ حدودا 4 ساعت بطول می‌انجامد و از هر دیگ تغلیظ بطور تقریبی 30تا 35 کیلوگرم شکر سرخ استحصال می‌شود.

رحمانی بیان کرد: تولید شکر سرخ در هر کارگاه، در یک دوره 150 روزه کار مفید،(از آبان هر سال تا اردیبهشت سال بعد) 600کیلوگرم در روز است که با توجه به تعداد کارگاه‌های موجود در بهنمیر روزانه میزان 10 هزار و 800کیلوگرم شکر تولید می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی بابلسردر مورد اشتغالزایی این صنعت گفت: در هر کارگاه، 6 کارگر(در دو شیفت 3 نفره و بعضا 3 شیفته) مشغول هستند که دریک دوره 150روزه در هر کارگاه 900نفر روز شاغل است.

او با اشاره به برگزاری جشنواره بزرگ نیشکر بهنمیر در تاریخ 20 دی ماه سال جاری، هدف از برگزاری این جشنواره را مطرح شدن شکرسرخ و بهنمیر به عنوان مرکز تولید آن در سطح ملی، شناساندن خواص مفید این محصول به مردم و نهادینه‌کردن شکرسرخ در سبد محصولات غذایی جامعه اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید