Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان جنوبی تشریح کرد:

4 راهکار اصلی برای کاهش میزان فرسایش خاک در کشاورزی

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش سطح زیر کشت که در ایران عملاً به دلیل کمی منابع آبی و کاهش کیفیت آب‌های سطحی زیرزمینی امکان‌پذیر نیست یکی از راه‌های اصلی کاهش میزان فرسایش خاک در کشاورزی است.

4 راهکار اصلی برای کاهش میزان فرسایش خاک در کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در بجنورد، محمدحسن غلامی به راهکارهایی که باعث کاهش میزان فرسایش و تعادل اکوسیستم می‌شود پرداخت و بیان کرد: افزایش راندمان کشت در واحد سطح یکی از راهکارها است که به معنای کشت براساس استعداد اراضی و قابلیت بهره‌برداری از آن‌ها با توجه به شرایط آبی و خاکی است.

وی بیان کرد: استفاده از سایر منابع نیز از دیگر راهکارها است که از منابع آبی برای تولید پروتئین استفاده شود تا از چرای بی‌رویه دام جلوگیری شود که طی یک آمار علمی میزان دام ما در سطح مراتع حدوداً ۱۰ برابر دنیا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی نیز از دیگر راهکارها است که انجام طرح‌های تثبیت شن و همچنین مالت‌پاشی و بذرپاشی در سطح مزارع و مراتع باعث کاهش میزان فرسایش می‌شود.

غلامی ادامه داد: همچنین نگهداشتن بقایای گیاهی در سطح خاک مزارع علاوه بر افزایش مواد آلی خاک باعث کاهش اثرات سوء فرسایش شده، لذا سوزاندن بقایای گیاهی تا حدود زیادی باعث صدمه زدن به خاک و همچنین میکرو ارگانسیم‌های مفید خاک می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید