Iranian Agriculture News Agency

چرا توسعه کشت چغندرقند پاییزه اهمیت دارد

سرپرست تحقیقات چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد دزفول می‌گوید: مهمترین عاملی که میتوان آن را به عنوان شاخصی بارز برای اولویت و برتری کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و بهره‌وری بالای مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است.

چرا توسعه کشت چغندرقند پاییزه اهمیت دارد

محمدسعید حسنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در اهواز، می‌گوید: توسعه کشت پاییزه چغندرقند، یکی از راهکارهای مهم برای تأمین شکر موردنیاز کشور است. مجموع مطالعات انجام شده نشان میدهد شرایط آب و هوایی استان خوزستان برای کشت پاییزه چغندرقند بسیار مناسب است؛ بطوری که حتی در سال‌های کم‌بارش و با زمستان متعدل مانند سال گذشته چغندرقند پاییزه عملکرد بسیار خوبی را در استان خوزستان دارا بود و در مقایسه با سال زراعی قبل از آن حدود 5 تن افزایش عملکرد را در هر هکتار شاهد بودیم.

حسنوندی می‌گوید: به رغم نتایج مطلوب و وجود ظرفیت صنعتی، در طول این مدت تولید چغندرقند در کشور با فراز و نشیب‌های گوناگون همراه بوده است. خوشبختانه از سال 1392 فعالیت کارخانه قند بنیاد اصفهان موجب آغاز دوباره کشت پاییزه چغندرقند در شمال خوزستان شد و از آن زمان تاکنون با ورود سایر کارخانه‌های استان‌های همجوار سطح زیر کشت پاییزه چغندرقند افزایش یافته و از دو هزار هکتار به بیش از 12 هزار هکتار در سال زراعی 97-96 رسیده است. در این مدت میانگین عملکرد ریشه از حدود 58 به 73 تن در هکتار و کل تولید چغندرقند از 115 هزار به حدود 900 هزار تن رسیده است. میانگین درصد قند نیز در طول این 5 سال حدود 14.5 درصد بوده است.

این کارشناس مسائل کشاورزی می‌گوید: در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول تاکنون مطالعات زیادی در زمینه‌های مختلف بهزراعی، بهنژادی، گیاهپزشکی، اقتصادی، کیفیت و سایر خصوصیات زراعت چغندرقند پاییزه طی سالهای گذشته انجام شده است.

سرپرست تحقیقات چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد دزفول می‌گوید: توسعه کشت پاییزه چغندرقند در خوزستان با راه‌اندازی، تکمیل و افزایش ظرفیت کارخانه‌های قند موجود و ایجاد کارخانه‌های جدید در استان خوزستان می‌بایست در اولویت قرار گیرد. علاوه بر ظرفیت اراضی شمال استان، میتوان در مناطق دیگر از استانهای ایلام، فارس، کرمان و کرمانشاه نیز نسبت به کشت پائیزه چغندرقند اقدام کرد. اکنون با اصلاح و استفاده از ارقام مقاومتر به ساقه‌روی و دیگر مطالعات تکمیلی، کشت پائیزه چغندرقند در مناطقی از جنوب استان خراسان، استان گلستان و مغان نیز در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید