Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح ملی جنگلانه خبر داد:

بیش از ۵ هکتار از مراتع استان فارس بذرکاری شد

مجری طرح ملی جنگلانه گفت: در راستای اجرای این طرح ، روز جمعه ۳۰ آذر، دوستداران طبیعت در شیراز حدود ۳۵ کیلوگرم بذر را در سطحی بالغ بر ۵ هکتار از مراتع چشمه انجیر فارس، کاشتند

بیش از ۵ هکتار از مراتع استان فارس بذرکاری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، احسان سمیع‌زاده با اشاره به این‌که در طرح ملی جنگلانه برای آبادانی سرزمین، بیل، بیلچه و تیشه در زمین می‌نشیند، افزود: جنگلانه یک طرح ملی و خودجوش است که  با توجه به توان و تخصص تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای پنجمین سال متوالی برگزار می شود، در این طرح که برای اولین بار از استان فارس و شهر شیراز آغاز و به سایر استان‌ها تسری پیدا کرد، مراتع و جنگل‌های آسیب دیده و مستعد احیا و بذرکاری می‌شود.

سمیع زاده تصریح کرد: ۳۰ آذر امسال، ۲۰ کیلومتر خارج از شیراز و بعد از تنگ خیاره به طرف منطقه بیضا، در چشمه انجیری، آنجا که رنگ طبیعت خشک است و صدایش خسته و در مراتع و مناطقی که به دست خود ما زخم خورده است، آن‎هایی که دغدغه زمین به زیبایی هایش را دارند، جنگلانه را برای پنجمین سال متوالی اجرا کردند.

مجری طرح ملی جنگلانه یادآورشد: انجمن‌های همراه در این برنامه خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس، انجمن ایلفا، انجمن رفتگران طبیعت فارس، کانون سبز دانشگاه شیراز، خانه سبز دانشگاه شیراز ، گروه‌های آفرود سوار، مدرسه طبیعت بوم‌بان، گروه کوه‌نوردی کهن‌دیارا و مردم طبیعت دوست بودند.

در همین راستا طراح و ایده پرداز جنگلانه گفت: قبل از اجرای طرح، آموزش های مقدماتی در خصوص گونه های بومی هر منطقه ارائه و  روش کشت و آگاهی‌های لازم نیز در قالب‌های مختلف از جمله کتابچه، برای استان‌ها ارسال و بعد از آن با حضور مردم، تشکل‎‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت وارد عرصه شده و اقدام به کاشت بذر می کنیم.

محمد ثابت تصریح کرد: در چند سال گذشته بالغ بر 2 هزار و 974 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان فارس با بذرهای بومی عموماً گونه های بادام، ارژن و بلوط ؛ بذرکاری شده که برخی از این عرصه ها، پیشتر دچار حریق شده  و نیاز به ترمیم داشتند.

او می‌گوید: سایر استان‌ها نیز به همین روش عمل کرده و پس از پایان روز اجرای طرح به مرور گزارش‌ها را از استان‌ها دریافت و جمع بندی خواهیم کرد.

ثابت در ادامه یادآور شد: اجرای طرح ملی جنگلانه به افزایش عرصه های جنگلی، پوشش گیاهی، احیای مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک کمک شایانی می‌کند.

در همین راستا عضو هسته مرکزی طرح ملی جنگلانه نیز گفت: جنگلانه در سال ۹۳ بر اساس درس آموخته ها و تجربیات تشکل مردم نهاد "خانه فرهنگ بوم گردان پارس" در زمینه کاشت بذر و نهال شکل گرفت و در سال های گذشته و در این پنج سال به رشد خود ادامه داد.

امیرپاشا کنکاش افزود: امروزه این طرح بر اساس بذرکاری به شیوه کپه کاری، در عرصه های آسیب دیده که نیاز به ترمیم دارند و همچنین تحت قرق و حفاظت هستند اجرا می شود.

روز جمعه ۳۰ آذر ۹۷؛ کوچک و بزرگ دست یاری به جنگلانه دادند و جنگلانه اکنون پنج ساله شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید