Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین:

1100 نوع ژنوتیپ در ایستگاه‌های تحقیقاتی استان قزوین وجود دارد

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: 1100 نوع ژنوتیپ در ایستگاههای تحقیقاتی استان قزوین وجود دارد.

1100 نوع ژنوتیپ در ایستگاه‌های تحقیقاتی استان قزوین وجود دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بابک قرالی در همایش زیست فناوری ، پیشرفت و سلامت انسان افزود: نگهداری کلکسیونها از منابع ژنتیکی اهمیت بسیاری دارد و این منابع ژنتیکی باید در استان به شدت حفاظت شود زیر تکرار ناپذیرند.

قرالی اظهار کرد: به مقوله حفاظت از ذخائر ژنتیکی نباید به عنوان درآمدزایی نگریست زیرا در بلندمت و در شرایط بحرانی و سخت می‌توان از این ذخائر ژنتیک استفاده و به ما کمک خواهد کرد.

قرالی با اشاره به ینکه برای داشتن امنیت غذایی باید سطح زیر کشت را گسترش دهیم اظهارکرد: باید از تمام منابع و امکانات موجود به درستی استفاده کرد تا غذای کافی تولید شود که بدون امنیت‌غذایی؛ پایداری کشاورزی ممکن نیست.

وی یادآور شد: در تولید غذا باید سه عنصر اقتصادی بودن، اجتماع و منابع تولید غذا را مد نظر قرار داد.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: حفاظت از تنوع زیستی اهمیت بسزایی دارد که امروزه با استفاده از منابع شیمیایی و گستردگی کشتها؛ این تنوع زیستی به خطر افتاده است.

قرالی با بیان اینکه؛  تنوع زیستی همان وجود منابع  ژنتیکی و گونه‌هایی که در یک سرزمین وجود دارد است، گفت: اگر نگاهی به اقلیم‌های دنیا بی‌اندازیم 8 اقلیم در دنیا وجود دارد که ایران دارای ویژگی خاصی است و هیچدام از این کشورهای دنیا اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: وجود تنوع زیستی در ایران؛ منابع ژنتیکی بسیار بالایی را برای ما فراهم کرده است که باید به درستی از آن استفاده برد.

قرالی خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و خشکی‌های دوره‌ای، ورود وسیع منابع ژنتیکی و عدم توجه به منابع ژنتیکی، تخریب اکوسیستم و ورود عوامل بیولوژیکی آسیب‌زای مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به عنوان تهدیدهایی برای تنوع زیستی و ژنتیکی ایران را مورد هدف قرار دهد که باید توجه خاصی شود.

این مقام مسئول بر لزوم اهمیت انتقال دانش و تکنولوژی نوین به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای حفظ تنوع زیستی و منابع تأکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید