Iranian Agriculture News Agency

در نشست تبیین الگوی کشت منطقه سیستان مطرح شد؛

تغییر الگوی کشت ضروری است

نشست تبیین الگوی کشت منطقه سیستان براساس طرح انتقال آب با لوله با حضور مسئولین کشوری و استانی وزارت جهادکشاورزی بمنظور ایجاد گلخانه‌های کوچک برای افزایش اشتغال، رونق کسب وکار و کاهش هدررفت آب وانرژی در شهرستان زابل برگزار شد.

تغییر الگوی کشت ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا درزاهدان، علیرضا دهمرده، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در این نشست با اشاره به مشکلات عدیده ناشی از خشکسالی حاکم بر منطقه گفت: در شرایط خشکسالی راهی جز استفاده بهینه از منابع آب وتغییرالگوی کشت برای توسعه کشاورزی درمنطقه سیستان نداریم.

مجری توسعه طرح گلخانه‌های کشور نیز سهم منطقه سیستان ازهمه تولیدات بخش کشاورزی استان رابا کاهش بیش از ۵۰ درصدی اعلام وخاطرنشان کرد: همه تولیدات بخش کشاورزی سیستان از۴۰ تا۵۰ درصد به رقم کمتر از ۲۲درصد کاهش یافته است.

ولی‌اله بنی‌عامری، اجرای الگوی کشت بصورت پایلوت در سال اول را خواستار شد.

به گفته بنی‌عامری، بر این اساس بهره‌برداران منطقه با الگوگرفتن از نتایج حاصله طرح پایلوت  نسبت به کشت و کار خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

بنی‌عامری نیز با ارائه طرح پیشنهادی الگوی کشت متناسب با ساختار منطقه گفت: با توجه به اهمیت چگونگی مصرف بهینه آب، ایجاد اشتغال پایدار و اقتصادی در تبیین الگوی کشت مد نظر است‌.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور افزود: با توجه به تبخیر بالای آب، بادهای شدید و گردوغبار و همچنین بافت سنتی کشاورزی و وضعیت اقتصادی کشاورزان سیستان توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس را اساس کار خود قرار داده‌ایم‌.

بنی‌عامری خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد گلخانه‌های کوچک که می‌توان در آن به انواع تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی اقدام کرد، می‌بایست کشت محصولات پوششی، پشتیبان و باد شکن نیز پیش بینی شود.

گفتنی است طرح بزرگ انتقال آب با لوله به ۴۶هزار هکتار ازاراضی دشت سیستان  با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت که در شهرهای زابل، زهک، نیمروز، هامون وهیرمند درحال اجراست، طرحی است که رئیس جمهوری کشورمان در سومین سفر استانی خوددرابتدای سال 93 میان مردم سیستان وبلوچستان از تصویب آن خبر داد که به قول مسئولان محلی، منجی منطقه شمال استان شده و زندگی را به منطقه‌ای که نزدیک به دو دهه گرفتار خشکسالی بوده برمی‌گرداند 

نتایج این نشست‌ها در قالب یک سند الگوی کشت در منطقه سیستان از سوی وزارت جهادکشاورزی ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید