Iranian Agriculture News Agency

سرپرست استانداری فارس:

رشد 4 برابری گلخانه های فارس در دولت تدبیر وامید

سرپرست استانداری فارس گفت: در سال 92 حدود 125هکتار گلخانه در این استان وجود داشت که اکنون به 495 هکتار افزایش یافته که بیانگر رشد چهار برابری گلخانه فارس در طول دولت تدبیر وامید بوده و اقدام ارزشمندی است.

رشد 4 برابری گلخانه های فارس در دولت تدبیر وامید

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، یداله رحمانی در ششمین نشست شورای کشاورزی فارس، بیان داشت : علی‌رغم رشد خوبی که در این توسعه گلخانه‌ها داشتیم اما تا رسیدن به هدف ۷ هزار هکتار گلخانه، فاصله زیادی داریم بنابراین باید هرچه زودتر موانع موجود در این زمینه برطرف شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که اگر امسال هم یک سال پربارش داشته باشیم باز هم جبران کم آبی سال های اخیر نخواهد شد، افزود: افزایش عملکرد در هکتار از مهم‌ترین دیدگاه‌ها در بخش کشاورزی است و میزان تاثیر استفاده از آب و نهاده‌های کشاورزی در افزایش عملکرد باید مدنظر قرار گیرد .

رئیس ششمین شورای کشاورزی فارس با اشاره به افزایش بی‌سابقه و روزانه قیمت نهاده‌ها، گفت: توجه جدی به مدیریت آب و مصرف نهاده های کشاورزی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد چرا که مصرف نهاده اگر کنترل نشود قیمت نهایی محصولات بسیار افزایش خواهد یافت.        

او می‌گوید:  باید در انتخاب برترین های بخش کشاورزی به سراغ کسانی برویم که توجه جدی به نهادهای کشاورزی دارند و نظرات، دیدگاه‌ها و راهکارهای آنها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

رحمانی یادآور شد: باید نظارت بر مصرف نهاده ها و آموزش مستمر گلخانه داران مدنظر مسئولان ذی ربط قرار گیرد زیرا صرف احداث گلخانه هدف نهایی نیست بلکه باید به الزامات آن توجه شده و نظارت و مدیریت درستی بر آن اعمال شود.

این مقام مسئول  با بیان این‌که اقدامات انجام شده برای توسعه کشت گلخانه ای، زمانی موثر است که منجر به ترغیب کشاورزان برای انجام این کار شود، افزود: اگر نتوانستیم بخش عمده ای از اهدافمان را در حوزه کشاورزی محقق کنیم به این دلیل است که هنوز کشاورزان صرفه اقتصادی کشت گلخانه ای را باور ندارند.                          

او یادآورشد: برای ایجاد گلخانه های مدرن نیز باید از فناوری های جدید و روز دنیا بهره گرفته و از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان داخلی نیز استفاده شود.                   

سرپرست استانداری فارس با تاکید بر این‌که دیدگاه های بخش دولتی در حوزه کشاورزی و توسعه گلخانه ها به طور مداوم باید بیان شود، تصریح کرد:  متاسفانه نظرات فعالان بخش خصوصی این حوزه ها کمتر شنیده شده و باید نمایندگان بخش خصوصی و افراد شاخص در این حوزه دعوت شده و از نظر و ایده های آنها جویا شویم و آنها را عملیاتی کنیم.           

این مقام مسئول گفت: علی رغم اقداماتی که در زمینه تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری برای بخش کشاورزی انجام شده، اما هنوز نتوانسته ایم اطلس سرمایه گذاری کشاورزی را به خوبی اجرا کنیم و افزود:  باید ظرفیت های مختلف در بخش سرمایه گذاری کشاورزی آماده شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.      

رحمانی تاکید کرد: لازم است که طول مدت صدور مجوزهای احداث گلخانه در فارس کوتاه شود و این امر نیازمند همکاری و پیگیری تمام دستگاه های اجرایی این استان است و تنها مختص به سازمان جهاد کشاورزی فارس نیست زیرا بسیاری از استعلام ها در این زمینه در حوزه اختیارات سایر نهادهاست.

سرپرست استانداری فارس در پایان گفت: حل مشکلات معیشتی مردم ساکن در اراضی پایین دست سد درودزن  ضروری است و  همه دستگاه های متولی در این حوزه باید هر چه زودتر به وظایف خود در این مورد عمل کنند.        

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید