Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور:

سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می‌شود

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور، از راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات خاک ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در این سامانه همه اطلاعات خاکهای کشور ذخیره می‌شود.

سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، مهرزاد محصص مستشاری در همایش روز جهانی خاک افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یک برنامه راهبردی برای کوتاه و بلندمدت برای مدیریت خاک و آب کشور  تدوین کرده است.

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در ادامه به قانون و لایحه حفاظت از خاک در کشور اشاره و گفت: این مصوبه در حال حاضر توسط مجلس مصوب شده اما یک سری نواقصی دارد که پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

مستشاری افزود: بر اساس قانون معین شده که هرگونه تغییر کاربری باید مطالعات خاکشناسی داشته باشد و خاکهایی که از درجه 4 به پایین هستند به هیچ عنوان نباید تغییر کاربری در آنها انجام شود.

مستشاری ، بر لزوم اهمیت تکمیل و به روز رسانی مطالعات خاکشناسی در تمامی استانها با توجه به قانون حفاظت از خاک تاکید کرد.

به گفته مستشاری؛ 30 هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری استان قزوین مطالعات خاکشناسی انجام شده است.

مستشاری تاکید کرد: ما نمی‌توانیم الگوی کشت مناسبی داشته باشیم مگر اینکه ، مطالعات خاکشناسی داشته باشیم زیرا بر مبنای مطالعات خاکشناسی می‌توان متناسب با آن کشت محصولات کشاورزی را انجام داد.

وی؛ آلودگی و شناسایی کانونهای آلوده، تغذیه نوین محصولات کشاورزی ، کشاورزی حفاظتی، پراکنش عناصر غذایی در اراضی زراعی، ناهنجاری تغذیه در محصولات استراتژیک، در مضیقه بودن خاک کشور از لحاظ کربن آلی، مدیریت اراضی شور، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور و تناسب اراضی کشاورزی را از مهمترین ارکان برنامه راهبردی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید