Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علوم خاک ایران خبر داد:

برنامه 10 ساله صیانت از منابع خاک کشور

صیانت از خاک در امنیت غذایی اهمیت بسزایی دارد

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: سالانه 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور دچار تغییرات می‌شوند.

برنامه 10 ساله صیانت از منابع خاک کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، منوچهر گرجی در همایش روز جهانی خاک افزود: بسیاری از اراضی مستعد و حاصلخیز درحاشیه شهرها و روستا قرار گرفته که متاسفانه توسط انسانها به آنها دست‌اندازی و دچار تغییرات می‌شود که این فرهنگ بسیار نادرستی است و باید از این امر جلوگیری شود.

گرجی، با اشاره به اینکه آب و خاک دو منبع حیاتی درعرصه کشاورزی محسوب می‌شود، اظهار کرد: صیانت از خاک در امنیت غذایی اهمیت بسزایی دارد و اگر به خاک بی‌توجهی شود خسارات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

به گفته گرجی، مساحت کشور ما حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک واقع شده بنابراین از لحاظ کیفی‌وکمی ما با محدودیت‌های شدید منابع  خاک مواجه هستیم.

رئیس انجمن علوم خاک ایران خاطرنشان کرد: اراضی در چرخه تولید کشورمان حدود ۱۸.۵ میلیون هکتار است، که از این میزان حدود ۸.۵ میلیون هکتار آن آبی و حدود ۱۰ میلیون هکتار آن دیم است؛ که 3.5 تا 4 میلیون هکتار از اراضی دیم به صورت آیش کشت می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با ابراز نگرانی از سرعت فرسایش خاک در جهان و ایران گفت: سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور معادل 56 میلیارد دلار خسارت داریم.

گرجی، تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی، تولید محصولات اولیه پوشاک و چوب، تنظیم هوا و تعادل بخشی گازهای جو زمین، تصفیه و ذخیره‌سازی آب، حمایت و حفاظت از توع زیستی در زیست بوم‌ها، خنثی کردن سموم و فاضلابها، ذخیره و نگهداری بذر گیاهان و ذخایر ژنتیکی و کاربردهای عمرانی، صنعتی و انرژی را از مهمترین خدمات خاک در جامعه برشمرد.

وی یادآور شد: تا زمانی که مدیریت مناسبی بر روی خاک نداشته باشیم مشکل بحران آب و بالطبع محیط زیست سالم نیز حل نخواهد شد.

گرجی به کشت محصولات دیم و استفاده  بهینه از خاک اشاره و گفت: در کشت محصولات کشاورزی به روش دیم می‌‌توانیم محصول دو برابری تولید کنیم چرا که 80 درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و اگر این موضوع به خوبی مدیریت شود نگرانی از این موضوع نخواهیم داشت.

رئیس انجمن علوم خاک ایران؛ شناسایی و رده بندی خاکها، تجهیز و نوسازی اراضی، افزایش مواد آلی خاک، عملیات مناسب خاک ورزی، مدیریت حاصلخیزی خاک، بهبود و بهسازی خاک، مدیریت بقایای گیاهی و استفاده از مواد اصلاح کننده خاک را از مهمترین اساس مدیریت پایدار خاک در افزایش بهره‌وری آب ذکر کرد.

گرجی به برنامه‌های پیشنهادی و در دست اقدام برای رفع مشکلات خاک و بحران آب کشور اشاره و خاطرنشان کرد: شناسایی و رده بندی خاکها، تصویب قانون حفاظت از خاک، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور، پایش کیفیت و حاصلخیزی خاک، توسعه کشاورزی حفاظتی و ایجاد برنامه جدی برای فرسایش خاک را از مهمترین برنامه‌ها دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و بکارگیری روشهای نوین بتوانیم طی یک برنامه 10 ساله وضعیت بهتری در راستای حفظ و صیانت آب، خاک و تغذیه کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید