Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس:

با آینده نگری می‌توان بر مشکلات فائق آمد

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با پیش‌بینی و آینده‌نگری می‌توان بر مشکلات فائق آمد؛ از این‌رو باید در نشست‌ها با راه‌اندازی طوفان فکری و تشریک مساعی، راهکارهایی برای بهبود امور ارائه شود.

با آینده نگری می‌توان بر مشکلات فائق آمد

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در نشست ستاد زراعت استان فارس، با اشاره به اینکه تحلیل کشت‌های مختلف از جمله کلزا و یافتن نقاط قابل بهبود امری ضروری است، افزود: سطوح ابلاغی جهت توسعه هر کشت و برنامه اسناد بالادستی، با هدف خوداتکایی در محصولات اساسی تنظیم شده که در سطح ملی پایه و اساس برنامه‌ریزی‌ها در جهت تامین نهاده‌ها، ادوات مورد نیاز قرار می‌گیرد.

قاسمی، با بیان اینکه سند خوداتکایی دانه‎های روغنی، سندی ده ساله است، افزود: بررسی دلایل عدم تحقق سطوح ابلاغی و ظرفیت سنجی مجدد راهکار موثری برای تحقق توسعه‌ای است که کشور به دنبالش هست.

این مقام مسئول با اشاره به ارائه "تحلیل وضعیت عملکرد کلزا در استان فارس" در این نشست، گفت: این تحلیل‌ها باید مستمر بوده و  با ارائه نقطه نظرات محققان مرکز تحقیقات به یک تحلیل مستند قابل اتکا، جهت بهبود روند توسعه کلزا تبدیل شود.

قاسمی گفت: اهمیت خوداتکایی دانه‌های روغنی و توسعه کشت کلزا به اندازه‌ای است که علی‌رغم همه مشکلات تأمین وجه کلزا در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و تمام تمهیدات لازم جهت توسعه کشت از جمله تخصیص یارانه بذر، تامین به موقع ادوات کاشت، داشت و برداشت و همچنین نهاده‌های مورد نیاز در اسرع وقت انجام می‌شود.

او افزود: در راستای توسعه کشت کلزا پیشنهاد می‌شود توسعه کشت نشایی کلزا در مناطق شمالی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بیمه تنها راه جبران خسارت بوده، یادآور شد: علی‌رغم افزایش سطوح بیمه شده در سال جاری، به طور کلی وضعیت خوبی در محصولات اساسی نداریم و کشاورزان رغبتی به بیمه کردن خود ندارند که دلیل اصلی عدم شفاف سازی است.

این مقام مسئول تصریح کرد:  باید با استفاده از ظرفیت صداوسیما و تشکل‌های بخش کشاورزی دستورالعمل‌های بیمه سریع و شفاف در اختیار کشاورزان قرار گیرد و در این مقوله اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و ترویج بیشتری داشته باشیم.

قاسمی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از بذر گواهی شده، گفت: با افرادی که بذری را به تقلب با عنوان  بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار دهند برخورد قانونی خواهد شد و افزود: باید با اطلاع رسانی به کشاورزان در جهت افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده کمک شود.

او با بیان اهمیت تنوع بخشی به بذور گندم گفت: بذور تولیدی جدید پرپتانسیل و دارای عملکرد بالایی هستند که باید با همکاری کشاورزان پیشرو در هر منطقه در شناساندن این بذور به بهره‌برداران تلاش کنیم، همچنین شبکه بزرگ تعاونی‌ها و عاملین توزیع بذر نیز به کشاورزان در استفاده از بذر گواهی شده و تنوع بخشی به بذور کمک کنند، با توجه به این‌که عمده مشکل کشاورزان کمبود نقدینگی است در صورت نیاز تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی هواشناسی در تصمیم‌گیری کشاورزان جهت کشت ومبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تصریح کرد: این اطلاعات در زمان لازم در  اختیار کشاورزان قرار گیرد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید