Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان دماوند مطرح کرد؛

سیب و عسل دو محصول صادراتی دماوند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان دماوند، از سیب و عسل به عنوان دو محصول شاخص این شهرستان نام برد و گفت: وجود 48هزار کلونی با تولید سالانه 460تن عسل در این شهرستان، دماوند را به قطب زنبورداری استان تهران تبدیل کرده است.

سیب و عسل دو محصول صادراتی دماوند

طهرانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در تهران اظهار کرد: شهرستان دماوند به علت وجود مراتع مناسب و گیاهان مرتعی متنوع از جمله آویشن، گون و ... و همچنین آب و هوای مناسب و عدم آلودگی زیست محیطی، محصول زنبورعسل تولیدی کیفیت بسیار بالایی داشته و این شهرستان محل کوچ و استقرار ییلاقی بسیاری از زنبورداران است؛ به طوری که شاهد استقرار بسیاری از زنبورستان‌ها از سایر شهرستانها و استان‌ها هستیم.

او درباره وجود 48هزار کلونی با تولید سالانه 460تن عسل در این شهرستان اظهار کرد: دماوند، قطب زنبورداری استان تهران به شمار می‌رود و بیشترین میزان تولید عسل را به خود اختصاص داده است.

طهرانی‌پور، تعیین مکان کوچ و استقرار زنبورداران با استفاده از نقاط GPS در راستای ساماندهی صدور مجوزهای کوچ و کاهش تداخلات مکان استقرار کندوها را از برنامه اجرا شده صنعت زنبورداری دماوند درسال جاری عنوان کرد.

مدیر جهادکشاورزی دماوند در مورد برنامه‌های بلند مدت در این حوزه گفت: عمده اهداف این بخش گسترش واحدهای فرآوری و بسته بندی عسل، افزایش تولید عسل به ازای هر کندو و به کارگیری دانش‌های روز برای کاهش بیماریها، توسعه واحدهای تکمیلی و تبدیلی عسل و افزایش بهره‌وری است.

این مقام مسئول، تولید گوشت مرغ در دماوند را 10هزارتن عنوان کرد و افزود: شهرستان دماوند از نظر تولید گوشت مرغ جزو شهرستانهای برتر استان به شمار می‌آید و ظرفیت صادرات این محصول را دارد.

طهرانی پور با اشاره به وجود 8هزارهکتار باغ در دماوند اظهار کرد: شهرستان دماوند، قطب تولید محصولات باغی استان تهران و یکی از مهمترین تولیدکنندگان محصول سیب درختی کشور است؛ به طوری که میانگین تولید سیب در باغات دماوند 5/1 برابر متوسط تولید کشور است و باغدار نمونه کشوری با 168تن تولید سالانه سیب و ثبت رکورد تولید این محصول در کشور از شهرستان دماوند انتخاب شده است.

او بیان کرد: شهرستان دماوند با وجود سرمازدگی در سال زراعی گذشته، امسال نیز توانست با تولید 120هزارتن سیب درختی جایگاه خود را در بازارهای داخلی و بین المللی حفظ کرده و با عرضه ارقام تجاری از جمله سیب گلاب، گالا، دو رنگ و ... دارای شهرت جهانی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی دماوند از تلاش برای تبدیل باغات سنتی پایه بذری به باغات متراکم و نیمه متراکم این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای سیستم توزیع یارانه نهال به صورت پرداخت مستقیم به باغدار، سعی در اصلاح باغات درجه 2 و ریشه کنی و جایگزینی باغات درجه سه داشته‌‌ایم.

اوخاطرنشان کرد: با توجه به شرایط متنوع اقلیمی دماوند شرایط تولید سایر محصولات باغی با کیفیت از جمله گردو، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، گلابی، انار و .... فراهم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید