Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امورعشایری خراسان رضوی خبر داد:

تجمیع خانوارهای عشایری در مناطق قابل توسعه

مدیرکل امورعشایری خراسان رضوی، از تجمیع خانوارهای عشایری در مناطق قابل توسعه خبر داد.

تجمیع خانوارهای عشایری در مناطق قابل توسعه

محمد نبوی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در مشهد، به برنامه‌های  ساماندهی عشایر این استان به منظور مقابله با خشکسالی و افزایش بهره‌وری این جامعه پرداخت و گفت: این اداره کل دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت را با توجه به استمرار خشکسالی و پیامدهای آن در زندگی عشایر در دستور کار قرار داده است.

نبوی‌فرد افزود: از این‌رو این اداره کل در برنامه‌های کوتاه مدت خود تامین آب شرب عشایر و کمک به تامین علوفه مورد نیاز دام آنها و توسعه امور بیمه‌ای به منظور کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی به ویژه خشکسالی را در دست پیگیری دارد. 

به گفته نبوی‌فرد، دربرنامه‌های بلندمدت نیز، از طریق تجمیع خانوارهای عشایری در مناطق قابل توسعه، احداث واحدهای دامپروری نیمه صنعتی، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و استحصال آب‌های سطحی در مناطق عشایری و کانون‌های توسعه، اجرای روشهای نوین آبیاری در سطح در اراضی کشاورزی، ارائه تسهیلات کم‌بهره خشکسالی به عشایر، ارائه آموزشهای لازم درباره مصرف بهینه آب در دست اقدام و پیگیری است.

مدیر کل امور عشایری خراسان رضوی، از تخصیص 740 میلیارد به عشایر و شرکتهای عشایری استان خبر داد و گفت: تسهیلات مذکور به منظور اصلاح نژاد دام عشایر، پرواربندی دام عشایر و اصلاح مدیریت گله و خرید علوفه تخصیص یافته است.

نبوی‌فرد با اعلام اینکه عشایر خراسان رضوی با 995 هزار واحد دامی، بیش از 60 درصد قلمرو کوچ استان را در قلمرو کوچ خود دارند اظهار کرد: عشایر خراسان رضوی  سالانه حدود 12000 تن گوشت قرمز، 11500 تن شیر، 400 تن روغن زرد، 290 تن کره، 11000 مترمربع صنایع دستی داری و 3400 مورد صنایع دستی غیرداری تولید می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید