Iranian Agriculture News Agency

معاون گواهی بذر و نهال وزرات جهاد کشاورزی

تولید نهال سالم دغدغه جدی است

معاون گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی از همکاری صد درصدی این موسسه با سازمان جهاد کشاورزی فارس در تولید نهال عاری از ویروس خبر داد.

تولید نهال سالم دغدغه جدی است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، عبدالرضاکاوند در نشست کمیته فنی نهال استان فارس با اشاره به این‌که تولید نهال سالم و عاری از ویروس از دغدغه‌های جدی است، گفت : این موسسه در تامین مواد گیاهی از خارج از کشور، صدور مجوزها، کنترل‌های میدانی، ارائه دستورالعمل‌ها و مشاوره‌های فنی میدانی، فعالیت‌های ترویجی و آموزشی به منظور تولید نهال عاری از ویروس آمادگی صددرصدی دارد، همچنین معاونت باغبانی وزراتخانه نیز تسهیلات خوبی از اعتبارات سامانه کارا به این امر اختصاص داده است.

او افزود: اگرچه تولید نهال گلدانی مرکبات در استان فارس از اقدامات خوب است، اما با توجه به اهمیت مرکبات در استان‌های جنوبی  پیشنهاد می‌شود سازمان جهاد کشاورزی فارس با ترسیم افقی از تولید نهال مرکبات عاری از ویروس و هدایت بخش خصوصی با استفاده از افراد متخصص و توانمند این امر را تسریع دهد.

کاوند در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت محصولات خشکباری با توجه به تغییر اقلیم کشور، آب و مسائل مربوط به ترانزیت، گفت: انجیر از محصولات ویژه کشور بوده که در جهت تولید نهال سالم این محصول نیز، مانند مرکبات باید گام برداشت و اگرچه در کوتاه مدت با استفاده از یک باغ سالم خلاء تولید نهال پر می‌شود اما در بلند مدت با رصد همه عوامل بیمارگر و استفاده از همه فرصت‌ها باید زنجیره تولید انجیر را دنبال کرد، که در این راستا باید ایده تولید نهال گلدانی برای انجیر در داخل و خارج از منطقه دنبال شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ارزش صادراتی و خشکباری بادام یادآور شد: با توجه به مجموعه امکانات فارس و کلکسیون خوبی از بادام که در منطقه وجود دارد، می‌توان یک باغ مادری اختصاصی بادام در فارس ایجاد کرد که به زنجیره تولید اختصاصی نهال بادام کمک کرده و بدین وسیله اقدام زیر بنایی برای کشور انجام داد.

کاوند در پایان ضمن اعلام آمادگی همکاری و ارائه خدمات به منظور ایمنی جابه‌جایی و توزیع نهال، تاکید کرد: استان فارس در زمینه ایمنی جابه‌جایی نهال پیشرو بوده و به صورت استادانه اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده که جا دارد از ارگان‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، پلیس‌راه و... که در این زمینه همکاری لازم را داشتند، تشکرکرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید