Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور:

ارزش صادرات تولید گل و گیاه کشور 200میلیارد دلار است

صد شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت در بازار بین المللی است

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با اعلام ارزش 200میلیارد دلاری صادرات گل و گیاه در کشور گفت: امکان این که با صادرات گل و گیاه، صادرات نفت را کمی تعدیل ببخشیم وجود دارد؛ به طوری که هر صد شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت در بازارهای بین‌المللی ارزش دارد.

ارزش صادرات تولید گل و گیاه کشور 200میلیارد دلار است

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، حسین شیرزاد در افتتاحیه دومین نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت گفت:  ارزش صادرات تولید گل و گیاه کشور 200میلیارد دلار است که در مقایسه با بازارهای جهانی یک دهم درصد بازار دنیا را در دست داریم که قطعا در سال  1400 باهدفگذاری در زمینه صادرات آن را  به سه دهم درصد خواهیم رساند.

شیرزاد، افزود: مثبت بودن تراز تجاری گل و گیاه است که امکان رسیدن به خود اتکایی مناسب را فراهم می‌آورد و  صادرات 7/22 میلیون دلاری در کنار واردات 17میلیون دلاری این بخش نشان از اتفاقات نوید بخش و ظرفیتهای آتی کشور برای توسعه صنعت گل و گیاه دارد.

شیرزاد اشتغالزایی را از دیگر مزایای این صنعت اعلام  کرد  گفت: در زمینه کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از200 هزار نفر مشغول به کارند که  درآمد بسیاری از این افراد و خانواده‌هایشان  وابستگی مستقیم  به تولید گل‌های زینتی دارد.

مدیرعامل سازمان تعاون و روستایی کشور بیان کرد: در کشور سطح زیر کشت مربوط به گیاهان زینتی و گل‌های شاخه بریده 7000 هکتار است.

وی با بیان اینکه کشور ما رتبه  پنجم تولید گل زینتی و شاخه بریده را در آسیا دارد گفت: با اندک توجهی به این صنعت  کم کم به رتبه چهارم خواهیم رسید.

شیرزاد، درباره دو اتحادیه کشوری در زمینه گل و گیاه گفت: دو اتحادیه گل و گیاه زینتی سراسری که 21 تعاونی در کل کشور این دو اتحادیه را تقویت می کنند در کنار یک اتحادیه دیگر که با 9 تشکل دارای فعالیت در این عرصه هستند لازمه  تشکیل فدراسیون سراسری تولید گل و گیاه زینتی  در این زمینه  را افزایش می‌دهند  و بهتر است  به اشکال جدیدتری از نهادهایی بپردازیم که بتوانند تامین مالی داشته باشند و هم در حوزه اقتصاد ملی سیاستگذار باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید