Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

باغبانی، استراتژی‌ترین فعالیت جهاد کشاورزی فارس است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه ظرفیت و پتانسیل بالای استان، باغبانی استراتژی‌ترین فعالیت این سازمان بوده و حوزه باغبانی همواره مورد توجه خاص قرار دارد.

باغبانی، استراتژی‌ترین فعالیت جهاد کشاورزی فارس است.

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در نشست با کارکنان مدیریت باغبانی با اشاره به دیر بازده بودن فعالیت باغبانی و متاثر بودن محصولات باغبانی از شرایط اقلیمی، اظهار داشت: هر اقدامی در این حوزه نیازمند فکر و تدوین استراتژی است.

او با بیان این‌که ما هرگز به دنبال مباحث غیر فنی و غیر کارشناسی نیستیم، افزود: اراضی شیبدار، ظرفیتی برای کشت گیاهان مثمر دیم در مناطق مستعد بوده و در این استعداد شاخص‌هایی نهفته است که باید نگاه عالمانه و کارشناسی به آن داشت، در کشت اراضی شیب‌دار صرفا کشت دیم و گونه‌های متناسب با منطقه مدنظر است و به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی در مناطقی که پوشش گیاهی خوبی از قبل داشته، توسعه کشت اراضی شیبدار مد نظر نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این‌که اولویت اول تسهیلات سامانه کارا از توسعه روستایی به گلخانه اختصاص داده شده،  افزود: با عدم تولید قابل توجه و در نتیجه بازار نامناسب در گلخانه‌های  انفرادی و "روستای گلخانه‌ای" در دستور کار قرار گرفت که با توجه به دست و پاگیر بودن بروکراسی اداری، فرآیند روند صدور مجوزها در جهت تسریع توسط این سازمان در حال اصلاح است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی و پتانسیل بالای کارشناسان این سازمان، گفت: با توجه به ظرفیتهای اقلیمی  موجود در استان از سویی و ظرفیت‌های خوب در دانشگاهی و مرکز تحقیقات توصیه می‌شود توانمندی علمی خود را بیش از پیش افزایش دهید.

قاسمی با بیان این‌که همه فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس با برنامه محوری اولویت بندی شده و سالانه پایش می‌شود،  اظهار کرد : با توجه به چالش خشکسالی محور تمام برنامه‌های سازمان بهره‌وری از آب و با ارائه بسته‌های آب محور بوده که کسب مقام اول توسعه سیستم های نوین آبیاری در کشور نیز در همین راستا بوده است.

او با اشاره به این‌که فعالیت‌های آب‌محور در دو دسته سخت افزاری و نرم‌افزاری است، افزود: فعالیت‌های سخت افزاری شامل اجرای آبیاری تحت فشار، گلخانه، پوشش سایبان، کاشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر، استفاده از بذور مقاوم به خشکی و  پرپتانسیل، انتقال فصل کشت، استفاده از کشت‌های جایگزین و... است و فعالیت‌های نرم‌ افزاری شامل توجه به نظام نوین ترویج، پهنه‌بندی عرصه کشاورزی و آموزش با هدف توانمندسازی کشاورزان و کارشناسان بوده که منجر به کسب مقام اول استان در این زمینه شد.

به گفته قاسمی زنجیره تولید درحوزه باغبانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که بدون زنجیره تولید راه به جایی نخواهیم برد و در همین راستا با هدف جلوگیری از ضایعات کشاورزی و با هدف افزایش بهره‌وری، حدود 28 درصد از  صنایع تبدیلی و غذایی ایجاد شده پس از انقلاب،  در5 سال اخیر تاسیس شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس  با اشاره به این‌که حمایت های فکری همکاران باعث بهبود کار خواهد شد، تاکید کرد: از پیشنهادات و انتقادات همکاران استقبال می‌شود .

در ادامه این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: فعالیت‌ها بر اساس فرآیندکاری ایجاد فضای تعاملی و تشویق و ترغیب همکاران، توسعه ارتباطات با بخش خصوصی و برنامه محوری است.

حسین پژمان افزود: برنامه محوری با تدوین سند چشم انداز تولیدات گیاهی در حوزه‌های زراعت، باغبانی، مکانیزاسیون و گیاه‌پزشکی صورت گرفت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید