Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

زنجیره تولید در روستای گلخانه‌ای در قالب تعاونی‌ ایجاد می‌شود

ایانا_ استان‌ها|| رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: در "روستای گلخانه‌ای" زنجیره تولید در قالب تشکل تعاونی دنبال می‌شود که از مزایای آن بازاررسانی مناسب و معرفی یک منطقه به عنوان تولیدکننده محصول خاص در جهت بازاریابی است که برند، بسته‌بندی، سردخانه، بازار و بازاررسانی نیز دنبال می‌شود.

زنجیره تولید در روستای گلخانه‌ای در قالب تعاونی‌ ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در نشست با معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید کشور، با اشاره به همکاری خوبی صندوق کارآفرینی امید استان با این سازمان گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و اقتصاد وابسته به کشاورزی در فارس، انتظار نهایت کمک کمافی سابق از صندوق به طور خاص در ایجاد روستاهای گلخانه‌ای داریم.

در این نشست که با هدف بررسی مسائل گلخانه‌های استان فارس برگزار شده بود، محمدمهدی قاسمی اظهار کرد: در فارس به عنوان قطب کشاورزی کشور، از دیرباز ارتزاق مردم از کشاورزی بوده که خشکسالی‌های اخیر از یک سو و اتکاء به منابع آب زیر زمینی باعث کاهش کمی و کیفی آب شده است.

قاسمی بیان کرد: به منظور کمک به ارتقای بهره‌وری از همه منابع، به‎ویژه آب به عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین نهاده‌ تولید، روش کشت و کار در محیط‌های کنترل شده یا گلخانه در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان این‌که یکی از استراتژی اساسی استان فارس توسعه گلخانه‌‌ها است، افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل پایداری تولید، اشتغال وابسته به کشاورزی و به طور ویژه مشکل بحران آب دنبال می‌شود که در این راستا انتقال 80 هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی به 7 هزار گلخانه در فارس دنبال می‌‍‌شود.

او با اشاره به این‌که در ابتدا گلخانه‌های تکی در سطح استان توسعه پیدا کرد، گفت : به دلیل برون رفت از عدم توسعه با آن سرعت مورد انتظار در گلخانه‌ها استراتژی سازمان بر اساس ایجادکل فضای کسب و کار گلخانه دریک منطقه یا "روستای گلخانه‌ای" تدوین شدکه این مدل بر اساس تجارب کسب شده در استان، تحقیقات و استفاده از تجارب سایر کشورها پیاده‌سازی شد و اکنون در سه روستای مظفری  از توابع شهرستان کوار، همت‌آباد از توابع شهرستان پاسارگاد و  اسماعیل‌آباد از توابع شهرستان مرودشت در حال اجرا است.

به گفته قاسمی، در "روستای گلخانه‌ای"  زنجیره تولید در قالب تشکل تعاونی دنبال می‌شود که از مزایای آن بازاررسانی مناسب و معرفی یک منطقه به عنوان تولیدکننده محصول خاص در جهت بازاریابی است که برند، بسته‌بندی، سردخانه، بازار و بازار رسانی نیز دنبال می‌شود.

او تصریح کرد: اگرچه با تغییر نرخ ارز روند احداث سه روستای گلخانه‌ای با کندی مواجه شده، اما انتظار می‌رود با تسهیلات پرداختی صندوق و اعتبارات استانی این طرح به نتیجه مطلوب برسد، بنابراین تسهیل روند اخذ تسهیلات از جمله سخت‌گیری کمتر در اخذ وثایق، همچنین کاهش هزینه‌های ارزیابی کارشناسی زمین به هدف ما که توسعه گلخانه‌ها با نهایت سهولت و در کمترین زمان ممکن است، کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اهمیت فراگیری دوره‌های مهارتی قبل و پس از استقرار گلخانه توسط متقاضیان احداث گلخانه، تاکید کرد: در مباحث فنی گلخانه‌ها به خصوص روستای گلخانه‌ای بایدکمیته فنی ابعاد کارشناسی را دنبال کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید