Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس

توانمندسازی بهره‌برداران از عوامل اصلی توسعه کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سرمایه‌گذاری، توانمندسازی بهره‌برداران و ارتقای دانش از مولفه‌های تاثیرگذار توسعه کشاورزی استان است.

توانمندسازی بهره‌برداران از عوامل اصلی توسعه کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در نشست مدیران شهرستانی این سازمان که با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، گفت: با توجه به اقتصاد وابسته به بخش کشاورزی در استان فارس و ظرفیت این بخش، ارتقای کشاورزی به رونق اقتصادی در شرایط تحریم‌ها کمک می‌کند، از این رو تقویت سرمایه و تزریق علم ، دانش و فن و همچنین توانمندسازی بهره‌برداران در این بخش دستیابی به نقطه مطلوب مدنظر را فراهم می‌کند.

 این مقام مسئول افزود: جایگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس جایگاه نظارتی بوده و رییس این سازمان با هدف قرار گرفتن  در جریان امورات و برنامه‌های مختلف به این نشست دعوت شده اند.

او با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه ترویج جهاد کشاورزی فارس، اظهار داشت: نیازمندی ها و چالش هایی وجود دارد که امید است کما فی سابق با حمایت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان بتوانیم در راستای وظیفه‌ای که در بخش کشاورزی بر عهده ما گذاشته شده نقش‌آفرینی کرده و به وظیفه خود عمل کنیم.

قاسمی بیان کرد: چالش‌های بخش کشاورزی در 5 گروه عمده شامل اقلیم، خاک، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فناوری دسته‌بندی می‌شوند و از یک منظر دیگر علت العلل همه چالش‌ها در دو گروه یکی مهندسی، علمی و فنی نبودن کشاورزی و دیگری کمبود سرمایه در این بخش تقسیم بندی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: اگرچه اعتبارات به منظور آموزش بهره‌برداران کافی نیست، اما اولویت برتر این سازمان آموزش، ترویج و توانمندسازی بوده است و در این راستا، در آموزش کارکنان و بهره برداران، فارس رتبه اول کشوری را دارد.

او افزود: نقش آموزش در توسعه همه جانبه‌ بخش کشاورزی و صرفه‌جویی در اعتبارات بسیار حائز اهمیت است و به عنوان مثال آموزش کشاورزان به کاهش مصرف بذر کلزا و استفاده از میزان مناسب بذر، صرفه جویی 4.5 میلیارد تومانی را در اعتبارات در سطح استان به همراه خواهد داشت.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با تزریق سرمایه و اعتبار به بخش کشاورزی اظهار داشت: با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان های استان در حال راه‌اندازی است و این صندوق‌ها با سرمایه‌های ارزان‌ قیمت و اندک، تاثیرگذاری بسیار زیادی را در بخش کشاورزی دارند به گونه ای که عملکرد صندوق‌های خرد زنان روستایی نیز نشان داده که با توانمندسازی زنان روستایی و سرمایه اندک، اقدامات اثرگذاری صورت می‌گیرد و افزایش اعتبار در این زمینه ضروری است، چرا که زنان روستایی قشر عظیمی هستند که پتانسیل و نقش آن‌ها در ارتقای اقتصادی روستا و توسعه بخش کشاورزی مغفول مانده است.

او در ادامه با اشاره به جذب بیش از  900 نفر از ناظرین در سنوات اخیر، اظهار داشت: با توجه به کمبود امکانات در مراکز و عدم برنامه‌ریزی لازم پیش از جذب این نیروها، با ساماندهی آن‌ها در قالب طرح پهنه بندی  و استقرار آن‌ها در مراکز جهاد کشاورزی به عنوان خط مقدم بخش کشاورزی، این چالش به یک فرصت تبدیل شد و زمینه ایجاد ارتباط مستمر با کشاورزان فراهم گردید و یکی از اثرات مثبت حضور فعال آن‌ها دستیابی به آمار ثبتی مناسب کشاورزی بود.

این مقام مسئول بیان کرد: به منظور پشتیبانی از ناظرین راه اندازی تالار ترویج و مدیریت دانش صورت گرفته است، همچنین بیش از ۱۰۰ نفر عضو هیئت علمی توانمند که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مشغول به فعالیت هستند به عنوان محقق معین برای حضور در مراکز ساماندهی شدند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید