Iranian Agriculture News Agency

انار؛ محصول محلی خاش نیاز به حمایت دارد

‌افزایش ارزش افزوده با برندسازی محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی خاش : متوسط تولید انار در خاش حدود 15 تا 20 تن در هکتار است که سرجمع حدود 11 هزار تن محصول انار در خاش برداشت می‌شود.

‌افزایش ارزش افزوده با برندسازی محصولات کشاورزی

به گزارش ایانا، ایجاد امکانات و زیرساخت‌های فرآوری محصول انار یکی از درخواست‌ها و مطالبات باغداران  شهرستان خاش است که انتظار دارند به این نیاز آنها پاسخ داده شود. به ویژه در ‌دهستان سنگان در بخش مرکزی خاش که با در اختیار داشتن افزون بر 400 هکتار باغ انار از قطب‌های مهم تولید انار در سیستان و بلوچستان است.

نصرالله کرد مدیر کارگاه تولیدی رب انار و ادویه و آچار و شربت انار در منطقه سنگان خاش گفت: اگر دولت به ما تسهیلات ارزان و کمک های بلاعوض بدهد در مباحث فرآوری و بسته بندی و برندسازی محصولات می توانیم در بازارهای جهانی و منطقه ای حرف برای گفتن داشته باشیم‌.

وی اظهار کرد: هم اینک فعالیت های ما بسیار محدود و در حد تامین های نیازهای خانواده و اطرافیان خودمان بوده و نمی توانیم محصولات تولیدی انار سنگان را در گستره وسیعی عرضه کنیم‌.

وی بیان کرد: کارگاهی که در اختیار ما است با همکاری سازمان یونیسف تاسیس  شده و تا حدی توانستیم آنرا وسعت بدهیم اما در حدی نیست که بتوانیم در بازارهای مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم.

فاطمه شهنوازی از دیگر فعالان در عرصه تولیدات گیاهی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی خاش هم گفت: خاش در حوزه های مختلف دارای ظرفیت و توانمندی است اما در تولید انار واقعا دارای شاخص است که انتظار داریم دولت با قاطعیت در این بخش ورود پیدا کند و به مشکلات تولیدکنندگان رسیدگی کنند.

احمد قلندرزهی از تولیدکنندگان انار در شهرستان خاش هم گفت: دلالان از عوامل بسیار مهم و دخیل در وارد شدن ضرر به باغداران هستند، زیرا آنها با خرید ارزان محصول تولیدی کشاورزان آن را در مرکز استان‌ یا شهرهای خارج از سیستان و بلوچستان عرضه می کنند.

وی اظهار کرد: دلالان با سوءاستفاده از فرصت نبود انار در سایر شهرستانها انار خاش را زودتر از موعد و با ارزانی از کشاورزان خریداری می کنند که در نتیجه اکثر کشاورزان با فریب خوردن متضرر می شوند.

وی ادامه داد: شاید در منطقه آفتی وجود داشته باشد که کشاورزان مجبور بشوند محصول انار خود را پیش از موعد برداشت کنند ولی با برخورداری از حمایت های دولت می توانند از وارد شدن خسارت جلوگیری نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز گفت: برداشت کیفی محصولات باید مورد توجه باشد، لذا توصیه می کنیم باغداران از برداشت زودهنگام انار اجتناب کنند.

حمیدرضا کبدانی افزود: کار برداشت زودهنگام محصول انار از اوایل شهریورماه در خاش شروع می شود که از دیدگاه کارشناسان بهترین فصل برداشت انار در خاش در آبان و آذر است و باید این محصول با کیفیت و مرغوبیت بیشتری به بازار مصرف برسد.

وی اظهار کرد: بالاترین میزان تولید محصول انار در میان شهرهای سیستان و بلوچستان به خاش تعلق دارد .

کبدانی بیان کرد: در خاش افزون بر 650 هکتار باغ انار وجود دارد که افزون بر 570 هکتار آن بارور هستند و منطقه سنگان با افزون بر 480 هکتار باغ انار رتبه نخست تولید انار خاش را داراست.

وی اظهار کرد: انار شیرین بی هسته زودرس، فردوسی، کیانی، ملس ساوه و رقم محلی میر یحیی از ارقام تولیدی در سطح منطقه خاش هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: متوسط عملکرد تولید انار در خاش حدود 15 تا 20 تن در هکتار بوده که سالانه تا پایان فصل برداشت حدود 11 هزار تن محصول انار در خاش برداشت می شود.

کبدانی افزود: آفت کرم گلوگاه انار همه ساله خسارت زیادی به باغداران خاش وارد می کند که راه مبارزه با آن روش مکانیکی و بیولوژیکی است‌.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: همچنین گونه انار سنگان که از بهترین و با کیفیت ترین انارهای تولیدی سیستان و بلوچستان است تا حدود یک کیلو گرم و حتی بیشتر وزن دارند.

وی گفت: تولید کنندگان باید توجه داشته باشند بعد از اتمام کار برداشت نسبت به جمع آوری و معدوم نمودن کلیه انارهای آلوده اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر با خرید و نصب دستگاهها و تجهیزات مربوطه تولید زنبور تریکو گراما به منظور مبارزه بیولوژیکی با آفت کرم گلوگاه آغاز شده است‌.

کبدانی به ایسنا گفت: در کنار برداشت انار کار تولید رب و انواع ترشیجات انار، تولید انواع ادویه جات مانند اناردان، آچار محلی، شربت و غیره نیز انجام می شود که این کار در ارزش افزوده تولیدات باغداران کمک می کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: کشاورزان سخت کوش در منطقه برای فرآوری و بسته بندی محصولات خود بیشتر به شیوه های سنتی و یا با تجهیزات کوچک مانند آبمیوه گیری و دانه کردن انار با دست عمل می کنند، که امیدواریم تسهیلات لازم در اختیار این عزیزان قرار بگیرد تا بتوانند با موفقیت بیشتری به کار و فعالیت و تولید و اشتغال بپردازند.

وی افزود: خاش به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد تولید انواع محصولات سردسیری، نیمه سردسیری و نیمه گرمسیری نظیر زرد آلو، هلو، آلو، گردو، بادام، خرما، پسته، انواع مرکبات، زرشک و برنج است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید