Iranian Agriculture News Agency

با ارائه پیشنهاد اعطای زمین به دامداران؛

مشکل دامداری‌های لزور حل می‌شود

مشکل دامداری‌های لزور از توابع شهرستان فیروزکوه با ارائه پیشنهاد اعطای زمین به دامداران از مراتع در قالب ماده 3 حل می‌شود.

مشکل دامداری‌های لزور حل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، نمایندگانی از معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بخشدار لزور، نماینده سازمان جنگلها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نظام مهندسی، مدیر جهادکشاورزی فیروزکوه و کارشناسان جهادکشاورزی در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.

بخشدار ارجمند در ابتدای این جلسه، لزور را بزرگترین روستای فیروزکوه معرفی کرد و گفت: این روستا با 1280نفر جمعیت رسمی در دهستان قزقانچای بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه واقع شده که در تابستان به دلیل گردشگرپذیری و خوش آب و هوا بودن روستا، با جمعیت بیشتری روبروست.

وی ادامه داد: درکنار جمعیت انسانی این روستا 11هزار راس دام نیز داشت که با توسعه روستا و آسفالت رو شدن مسیرها، مردم روستا از دامداری‌ها و بوی این مراکز شکایت کرده و خواستار جابجایی این دام به خارج از بافت روستایی شدند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به مشکل تعاونی معراج لزور گفت: 80 خانوار عضو این تعاونی هستند که باتوجه به نظام جامع دامپروری باید تعیین تکلیف شوند و برای انتقال به خارج از بافت روستایی نیز باید فواصل رعایت شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با انتقاد از تغییر بافت روستای لزور گفت: روستاها همواره به عنوان یک بخش تولیدی تعریف می‌شوند که نیازهای اصلی خانوار مثل نان و شیر و گوشت و ... را خودشان تامین می‌کنند که با خارج کردن دام از این روستا کم کم بافت روستایی به شهری تغییر پیدا خواهد کرد.

ذوالفقاری تاکید کرد: لزور یک روستای گردشگری است اما روستای گردشگری بدون داشتن دام معنایی ندارد، این جلسه هم برای تعیین تکلیف خروج دام از این روستا نیست.

وی با بیان اینکه حل مشکل دامداری‌های لزور مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است، افزود: کسانی از تصمیمات این جلسه بهره می‌برند که عضو تعاونی دامداران لزور بوده، پروانه داشته و مورد تایید جهادکشاورزی و بخشداری باشند.

مسئول طرحهای دامپروری وزارت جهاد کشاورزی در مخالفت با طرح احداث مجتمع برای این تعاونی گفت: ایجاد مجتمع از سال 76 برای شهرهای بالای 50 هزارنفر آغاز شد و طبق مصوبه هیئت وزیران تمام دامداری‌ها از شهرهای بالای 50 هزارنفر الزاما باید منتقل شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر 380 مجتمع دامداری در کشور وجود دارد که 160 واحد غیرفعال است؛ بنابراین باتوجه به جمعیت این روستا و غیرفعال بودن تعدادی از مجتمع‌های دامداری فعلی، طرح ایجاد مجتمع دامداری لزور توصیه نمی‌شود.

مدیر جهادکشاورزی فیروزکوه گفت: دامداران مخالف ایجاد مجتمع بوده و موافق واحدهای 100تا 300راسی هستند.

پس از بحث و تبادل نظر، اعضا موافقت کردند تا اداره منابع طبیعی شهرستان درقالب ماده ۳ واگذاری زمین 20هکتاری برای ایجاد واحدهای دامی با رعایت فواصل درقالب 80خانوار 100راسی را پیگیری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید