Iranian Agriculture News Agency

انتقاد رئیس جهادکشاورزی فارس از کارخانه‌های قند استان؛

کارخانه‌های قند فارس عزمی برای کمک به بحران آب استان ندارند

مطالبات کشاورزان چغندر کار تاکنون پرداخت نشده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، با انتقاد از عملکرد کارخانه‌های قندوشکر استان درعدم پرداخت مطالبات چغندرکاران گفت: کارخانه‌های قند فارس به دنبال صرفه اقتصادی تصفیه شکر وارداتی هستند.

کارخانه‌های قند فارس عزمی برای کمک به بحران آب استان ندارند

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در همایش کشت محصولات پاییزه برای شهرستان‌های معتدل و گرم  استان،افزود: از 5 کارخانه قند استان فارس، 4 کارخانه قند فعال هستند که متاسفانه هیچکدام عزمی برای کمک به بحران آب استان ندارند، مطالبات سال گذشته کشاورزان چغندر کار را تاکنون پرداخت نکرده‌اند و قراردادهای یک طرفه سال گذشته را یک طرفه‌تر می‌کنند. 

به گفته قاسمی، این در حالی است که با وجود فاصله زیاد، کارخانه‌های قند اصفهان نسبت به عقد قرارداد کاشت و خرید چغندرقند پاییزه در استان‌های فارس و خوزستان  مبادرت می‌کنند. جای سئوال دارد که چگونه کاشت چغندرقند پاییزه برای آنها صرفه اقتصادی دارد اما برای کارخانه‌های فارس ندارد؟!

رئیس سازمان جهادکشاورزی تصریح کرد: برخی کارخانه‌ها دنبال تصفیه شکر وارداتی هستند و بدون توجه به منبع تولید این شکر و با بی‌توجهی به اشتغال مملکت و  بحران آب استان، صرفا به دلیل سهولت انجام کار و دستیابی به سود بدون نیاز به سرمایه‌گذاری، تصفیه شکر وارداتی را جایگزین اقدام به کاشت چغندرقند پاییزه کرده‌اند.

محمد مهدی قاسمی افزود: کارخانه‌هایی که صاحبان اصلی آن در این استان نیستند، شاید شرایط بحران آب این استان را به خوبی درک نمی‌کنند و از فرونشست زمین، فرسایش خاک، مشکلات ناشی از عدم تناوب اطلاعی ندارند. مشارکت در کاشت چغندرقند پاییزه باعث استمرار تولید و فعالیت کارخانه‌های قند می‌شود.

قاسمی این پرسش را مطرح کرد که واقعاً دلیل عدم همراهی و حتی ایجاد مانع برای این موضوع از سوی این کارخانه‌ها چیست و چرا چالش‌هایی از جمله برداشت، افت‌زنی، تعیین عیار، پرداخت و ... را در سال گذشته به وجود آوردند؟ آیا 4 هزار متر مکعب در هر هکتار صرفه جویی قابل توجهی نیست؟

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان درباره الگوی کشت گفت: الگوی کشت نیاز به همراهی همه به خصوص صنایع فرآوری دارد که متاسفانه در حوزه کشت چغندرقند در فارس با آن روبرو نیستیم و این در حالی است که حتی برای حل مسائل و مشکلات این کارخانجات مساعدت حداکثری شده و در استانداری با حضور استاندار محترم جلسات متعددی برگزار شده است.

صرفه‌جویی 50 درصدی کشت چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره

محمدمهدی قاسمی با بیان اینکه بهترین مکان در تولید این چغندرقند را داریم و رکوردهای بالای تولید چغندرقند در مناطق مختلف نشانگر این موضوع است، گفت: چغندرقند پاییزه ۵۰ درصد چغندرقند بهاره صرفه‌جویی در آب را داشته و یکی از بهترین گیاهان در تناوب زراعی است و در صورت کاشت و برداشت به موقع عملکرد مطلوب و با صرفه اقتصادی بالایی برای کشاورزان را به همراه دارد.

به گفته قاسمی، در سال زراعی جاری با امضای تفاهم‌نامه با تعاونی تولید در زمینه کشت چغندرقند پاییزه  قطعا در زمان رسیدن محصول و برداشت هماهنگی لازم را خواهیم داشت.

عملیاتی کردن اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، که در جمع تعدادی از مدیران، کارشناسان ستادی و شهرستانی مناطق معتدل و گرمسیری این سازمان  و تعدادی از محققان کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان سخن می‌گفت،  در بخش دیگری از سخنان خود از عزم جدی کارشناسان، مسئولان و محققان در عملیاتی کردن اولویت‌هایی که توسط وزارت جهادکشاورزی سیاستگذاری شده است، تقدیر کرد و افزود: عزم و همت همگی باعث حصول نتیجه مطلوب و گام برداشتن مؤثر در جهت پیشبرد اهداف عالیه بخش کشاورزی شده است.

قاسمی با بیان اینکه همه اجزای کشت‌وکار شامل بسترمناسب، کودهای پایه، مکانیزاسیون کاشت، بذرکارها، نوع بذر و عملیات به‌زراعی، تاریخ کاشت، مدیریت داشت، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و برداشت اهمیت بسیار زیادی دارد. گفت: همایش کشت محصولات پاییزه برای شهرستان‌های معتدل و گرم استان فارس به منظور هماهنگی این موارد است.

توسعه کاشت چغندرقند پاییزه و کلزا دو اولویت وزارت جهادکشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان این مطلب که توسعه کاشت چغندرقند پاییزه و کلزا دو اولویت وزارت جهاد کشاورزی است به اهمیت کلزا در تامین امنیت غذایی، خودکفایی تولید روغن و پایداری در تولید گندم، پرداخت و گفت:  اگرچه در تولید این محصول در سال گذشته به موفقیت‌هایی دست یافتیم اما دنبال متوسط عملکرد 5 تا 6 تن برای این محصول هستیم چرا که ارقام موجود پرپتانسیل بوده و با اقدامات به‌زراعی اعم از رعایت تاریخ مناسب کاشت، تغذیه مناسب ومبارزه به هنگام با آفات و بیماری‌ها می‌توان به عملکرد مناسب‌تری دست یافت.

او با اشاره به حد مطلوب 50 بوته در هر هکتار برای کلزا، تاکید کرد: میزان بذر مصرفی کلزا باید به 4 کیلو در هکتار و یا کمتر با توجه به شرایط مزرعه تقلیل یابد.

قاسمی در قسمت پایانی سخنان خود به کشت  گندم  پرداخت و اظهار کرد: اهمیت گندم در کشور به‌ اندازه‌ توسعه کشت چغندرقند و کلزا با هدف پایداری تولید این محصولات بوده، چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت عدم تولید این محصول، تامین آن  از خارج کشور صورت پذیرد و البته در تولید گندم عملکرد بالای 10 تن در هکتار مطلوب بوده که این مهم با مدیریت به‌زراعی و با استفاده از تجارب محققین داخلی و خارجی امکان ‌پذیر است.

قاسمی خاطرنشان کرد: از محققان معین که ظرفیت به وجود آمده در حوزه نظام نوین ترویج هستند در جهت پاسخ به ابهامات، سوالات ومسائل حوزه فنی کشاورزی استفاده شود چرا که با وجود اهمیت سرمایه در تولید محصول، بخش اعظم اختلاف عملکرد کشاورزان در محصولات به دلیل به کارگیری و یا عدم به کارگیری دانش، علم وتکنولوژی است.

شایان ذکر است همایش کشت محصولات پاییزه اعم از چغندرقند، کلزا، گندم و جو در شهرستان‌های معتدل و گرم استان فارس با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و بیش از  250 نفر از کارشناسان، مدیران پهنه، مسئولین مراکز، مدیران شهرستانی و ستادی، معاونان سازمان و محققان معین برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید