Iranian Agriculture News Agency

با بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی محقق می‌شود؛

تولید ثروت از انگور با همکاری باغداران

ایانا_ فاطمه امیری|| بیشترین بار توسعه استان همدان بر دوش بخش کشاورزی است این امر از سهم اشتغال و همچنین درصد تولید ارزش افزوده در این بخش مشخص می‌شود. استان همدان با تولید بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی در تامین امنیت غذایی مردم کشور نیز نقشی مهم ایفا می‌کند.

تولید ثروت از انگور  با همکاری باغداران

 شهرستان‌های این استان هر یک دارای ظرفیت های قابل توجهی در بخش کشاورزی هستند و با همت کشاورزان موفق شده اند به عنوان قطب در تولید یک یا چند محصول زراعی یا باغی در سطح کشور و منطقه غرب کشور شناخته شوند. 

شهرستان ملایر با تولید انگور و کشمشی بی نظیر دارای برند ملی است، کیفیت انگور تولیدی در این منطقه از سوی سازمان خوار و بار کشاورزی(فائو) نیز تایید و اعلام شده است. بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی 3.3 درصد سطح زیرکشت باغات انگور کشور در شهرستان ملایر است که از این میزان 6.4 درصد کل انگور کشور در این شهرستان تولید می شود. 

ده هزار و 600 هکتار باغ انگور درسطح این شهرستان وجود دارد و از این باغات 240 هزار تن انگور برداشت می شود که بصورت متوسط 75 درصد آن به کشمش تبدیل می شود. همچنین آمار بیانگر سهم 35 درصدی کشمش ملایر از صادرات کشمش کشور است. 

بازاررسانی محصولات کشاورزی همواره یکی از دغدغه‌های بهره‌برداران این بخش است بطوریکه اختلاف قیمت از مزرعه تا بازار و سود کلان دلالان از این زنجیره ناقص خساراتی را به کشاورزان وارد می‌کند بنابراین ایجاد زنجیره برای انواع مختلف محصولات کشاورزی از مزرعه تا آشپرخانه مورد تاکید کارشناسان است. در زمینه انگور نیز همزمان با اوج برداشت محصول با توجه به مصرف محدود انگور بصورت تازه خوری بازار رسانی محصول دغدغه باغداران است. 

 وجود کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب کاهش زیان باغداران می شود اما اتخاذ راهکارهایی ویژه می تواند زمینه را برای توسعه باغدارای ملایر فراهم آورد از جمله این راهکارها ایجاد گلخانه هایی برای تولید انگور است که با تولید انگور در خارج از فصل و صادرات آن ارزش اقتصادی بالایی را به ارمغان خواهد آورد. 

با توجه به بستر مناسب برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور ، کشمش بیش از سایر محصولات مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است بطوریکه در سطح شهرستان ملایر 60 واحد کشمش پاک کنی فعالیت می کنند اما محصول انگور دارای مشتقات بسیاری از جمله باسلوق ،انواع شیره و سرکه است که در زمینه تولید  این محصولات نیز سرمایه گذاری چندانی صورت نگرفته است. 

از سوی دیگر اغلب کارخانجات کشمش پاک کنی محصولات خود را در بسته بندی های پنج و ده کیلویی به بازار عرضه می کنند که به نوعی عرضه فله ای محسوب می شود بنابراین کشمش تولیدی ملایر در کارخانجات دیگر استان ها و در کشور های صادراتی مقصد مجددا فرآوری شده و با برند آنها به محصولاتی بازار پسند تبدیل می شوند که ارزش افزوده بالاتری دارند.

همانگونه که تجربه کشور های پیشرو در بخش کشاورزی نشان داده است بهره گیری از توان تعاونی ها با مشارکت تمامی بهره برداران می تواند مسیر توسعه بخش کشاورزی را تسریع کند در این راستا رشد بخش کشاورزی شهرستان ملایر بویژه باغداری انگور با وجود تعاونی توانمند تسریع خواهد شد و استفاده از راهکارهای ذکر شده برای افزایش ارزش افزوده انگور در قالب تعاونی منفعت قابل توجهی برای تمامی باغداران به همراه خواهد داشت.  

هم اکنون در این شهرستان تعاونی تولید باغداران ملایر در حال فعالیت است اکه کشاورزان با روحیه مطالبه گری از این تعاونی می توانند با استفاده از دانش نوین اقتصادی در تمامی مراحل از تولید محصول تا برداشت و بازار رسانی با مشاکت یک دیگر از این بستر آماده ثروت تولید کنند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید