Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس:

توسعه کاشت چغندرقند و کلزا اولویت‌های اصلی ماست

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، توسعه کاشت چغندرقند و کلزا را اولویت‌های اول و دوم سازمان در محصولات زراعی اعلام کرد.

توسعه کاشت چغندرقند و کلزا اولویت‌های اصلی ماست

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمدمهدی قاسمی، در نشست مدیران شهرستانی سازمان جهادکشاورزی فارس با اعلام اینکه چغندرقند پاییزه در اصلاح الگوی کشت بسیار مثمرثمر خواهد بود گفت: اولویت این سازمان توسعه کشت این محصول در استان است.

قاسمی درباره کشت کلزا نیز گفت: کشت نشایی کلزا  بصورت پایلوت در شهرستان‌های شمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد، چرا که علاوه بر غلبه بر سرمازدگی، کاهش مصرف آب ،کاهش مصرف بذر و ... را به دنبال دارد.

او، با اشاره به این‌که نقش زنبور عسل در گرده افشانی و  افزایش تولیدات کشاورزی حدود 150 برابر تولیدات مستقیم آن است و به عنوان مثال پرورش زنبور عسل در مزرعه کلزا باعث افزایش یک تنی در عملکرد می شود، تصریح کرد: صنعت زنبورداری در این استان، به خصوص با توجه به نقش آن در اقتصاد مقاومتی جای پیشرفت دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، در ادامه این نشست، با اشاره به اهمیت هم‌اندیشی برای رفع چالش‌های موجود، گفت: کارگروه‌هایی تخصصی در ارتباط با مشکلات شهرستان‌ها با حضور مدیر شهرستان‌ها تشکیل شود و این کارگروه‌های با ویدیو کنفرانس و بدون نیاز حضور فیزیکی اعضا در مرکز استان، با همفکری پیشنهادات و راهکارها را تا زمان رفع کامل مشکل ارائه دهند.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به‌این که تا پیش از اجرای نظام نوین ترویج، ارتباط با کشاورزان و محققین کم‌رنگ شده بود افزود: با هدف ساختاردار کردن تعاملات و به نتیجه رساندن تصمیم‌گیری‌ها، عرصه کشاورزی را پهنه‌بندی کرده و از ظرفیت محققین معین استفاده کردیم.

قاسمی بیان کرد: مباحث مرتبط با امور اراضی، تغییر کاربری و واگذاری زمین را با حساسیت ویژه دنبال کنید و در امضاءها و پرونده هایی که تشکیل می دهید نظارت کافی داشته و عملکرد زیر مجموعه هایتان را پایش کنید.

او افزود: در امر ساخت و سازهای غیرمجاز حساسیت زیادی  به‎خرج دهید چرا که تا زمانی که زنده هستید باید پاسخگو باشید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای سال جاری 6 صندوق شهرستانی حمایت از توسعه کشاورزی در استان تشکیل شده، اظهار کرد: برنامه توسعه 19 صندوق تا پایان سال در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد، صندوق‌های شهرستانی به عنوان یک ظرفیت در بخش کشاورزی دقت لازم داشته باشید.

محمدمهدی قاسمی، همچنین با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در صندوق‌های خرد زنان روستایی مرودشت از جمله راه اندازی استارت‎آپ توسط این صندوق‌ها، گفت: به عقیده بنده در کشور ما زمینه بروز و ظهور ظرفیت زنان، به ویژه زنان روستایی که همیشه نقش فعالانه‌ای در کنار بهره‌برداران بخش کشاورزی داشتند، فراهم نشده است. این قشر توانمند همواره دوشادوش مردان فعالیت نموده و با توجه به خشکسالی های موجود سهم بسزایی در کمک به خانواده های خود داشتند و با حداقل سرمایه در‌آمدزایی خوبی را داشتند، بنابراین به توسعه صندوق‌های خرد در کنار صندوق‌های شهرستانی به عنوان تکلیف و وظیفه توجه کنید چرا که به پیشبرد اهداف بخش کشاورزی و زنجیره تولید کمک می‌کنند.

قاسمی،با یادآوری این موضوع که حضور مدیران به‌صورت فکری و عملی در کنار کشاورز ملموس بوده، بیان کرد: همگام با این زحمتکشان و با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها با کشاورزان مساعدت های لازم را داشته باشید.

او خطاب به مسئولان شهرستانی گفت: از مدیریت شهرستان‌ها می‌خواهم که نقشه پراکنش زوال مرکبات را هر چه سریعتر به سازمان جهادکشاورزی استان تحویل بدهند تا با بهره‌گیری از اطلاعات واصله بتوانیم در راه مقابله با این  عارضه هر چه سریعتر گامهای موثری برداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید