Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کرد:

آبیاری 460 هکتار از مزارع ذرت آبیک با روش آبیاری تیپ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: در سال زراعی جاری 460 هکتار از مزارع ذرت این شهرستان با روش آبیاری تیپ کشت شده است.

آبیاری 460 هکتار از مزارع ذرت آبیک با روش آبیاری تیپ

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بیژن لطفی با اعلام این خبر افزود: در سال زراعی جاری 5 هزار و 420 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به زیر کشت ذرت علوفه­ای و 130 هکتار به کشت ذرت دانه­ای اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: از این میزان سطح زیر کشت ذرت ؛  460 هکتار با روش آبیاری تیپ کشت و آبیاری شده است .

لطفی اضافه کرد: این مزارع از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار بوده و پیش بینی می‌شود این شیوه نوین آبیاری مورد  استقبال بیشتر بهره‌برداران قرار گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک  گفت: به دنبال خشکسالی‌های اخیر و کاهش شدید منابع آب زیر زمینی، انجام روشهای نوین آبیاری و استفاده بهینه از آب در اولویت برنامه‌های جهادکشاورزی قرار دارد که یکی از این روشهای نوین آبیاری، روش تیپ است.

لطفی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای با لوله‌های تیپ؛  اخیرا برای آبیاری گیاهان ردیفی توسعه یافته اظهار کرد: این روش یکی از روشهای آبیاری موفق برای کشت ذرت است که علاوه بر حفظ و  افزایش عملکرد محصول، مقدار آب مصرفی را کاهش و کارآیی مصرف آب را افزایش می‌دهد و مشکلات آبیاری با سیستم بارانی را نیز ندارد.

وی بیان کرد: در روش آبیاری تیپ ؛ انجام آبیاری در هر زمان از شبانه روز و در همه شرایط جوی  امکان پذیر می‌کند.

لطفی خاطر نشان کرد:  روش آبیاری تیپ به دلیل کاهش هدر رفت آب از طریق تبخیر و باد بردگی، از روشهای بسیار مناسب برای افزایش راندمان آبیاری تا حدود 80 درصد در مزارع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید